/ Artiklar /

Varför utvecklar friska kvinnor ätstörningar? Del 2: lösningar

I del 1 pratade jag om anledningar till varför friska kvinnor utvecklar en ohälsosam relation till mat. Det beror på bland annat på för många regler kring kosthållningen, kosten blir för strikt och till slut hamnar man i ett svart-vitt tänk med hetsätning, skam och ångest som resultat. Detta är en förenklad bild av hur vägen till en ätstörning kan se ut.

Vad är lösningen? Hur tar man sig ur detta?

Du behöver hitta en mellanväg. Revolutionerande? Nej, inte särskilt.

Var är du just nu?

Låt mig vägleda dig! För att komma dit vi vill (lära dig att ha en mer avslappnad relation till maten) så måste du kunna svara på dessa frågor, så ta fram papper och penna och var ärlig:

  • Titta bakåt…när åt du ”normalt” sist? Kanske har du hoppat över basics för länge sedan och har ingen aning längre om vad basics är?
  • Vad kan du om kosten?
  • Hur länge har du dietat?
  • Har du någon aning om hur mycket du ska äta?
  • Kosthållningen som du har nu, mår du bra av den? Ger den dig de resultat du vill ha? Känner du dig stark och energisk? Eller tvärtom, tom och trött?
  • Undviker du sociala sammanhang?
  • Hur känner du dig när du är bortrest? Vilka känslor som dyker upp när du tänker på mat i samband med det?
  • Hur ser dina helger ut matmässigt? Vilka känslor som dyker upp när du tänker just ”helg”?
  • Hur äter du när du är ledsen? Stressad?
  • Vad är bra mat för dig? Hur kom du fram till det?
  • Är det en tråkig kosthållning? Om ja, hur vet du det?
  • Behöver du äta superstrikt för att få resultat? Om ja, hur vet du det?
  • Vad skulle hända om du åt mer balanserat?

Vart är du på väg?

Jag vill inte ge dig ytterligare regler kring kost men jag vill ge dig vägledning. Jag vill inte att du gör allt perfekt, men bra nog. Det är stor skillnad! Perfektionism skapar stress, bra nog ger en viss frihet.

Du vill hålla kosten så enkel som möjligt utan att känna dig överväldigad. OBS! Tänk dock på att lära dig äta på ett nytt mer balanserat sätt kräver lite tid och ansträngning i början, precis som allt annat nytt. Men målet är att du ska bli självgående efter en viss period.

Den nya kosten ska även innehålla den mat du gillar. Och inte i form av hetsätning utan på ett mer balanserat sätt. Det är inget som ska uteslutas eller ha ”rör ej”-skylt. För hur den ”nya” maten känns kommer du behöva föra kostdagbok där du antecknar dina känslor kring hur du äter och hur dagen varit, alltså summera dagen och ge dig själv en konstruktiv feedback utan att trycka ner dig själv. Exempelvis:

  • Hur har dagen varit?
  • Om dagen varit så där, vad kan du göra bättre nästa dag?

Efter ett tag borde du kunna märka förändringar i din energi, svagare cravings, bättre sömn, ökad styrka på gymmet. Bara som exempel!

Du kommer troligen behöva göra justeringar på vägen men försök att inte fastna i perfektionist-tänk här och tro att du har gjort några misstag (du har inte gjort något dumt!), där du hela tiden måste ge 100%. 90% är bra nog!

Underskatta inte vilka resultat du kan få med denna sorts kosthållning. Gå tillbaka till frågorna och svara på dem på nytt, troligen kommer du du svara annorlunda efter några månader.

Behöver du hjälp med kosten? Vi på MammaFitness kan hjälpa dig!

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar