/ Artiklar /

Underätit i åratal? Så skickar du din ämnesomsättning på rehab!

Handen på hjärtat – hur länge har du bantat? Mixtrat med maten? Uteslutit det ena och det andra? Minskat drastiskt på kalorierna? Känns energin låg, är det svårt att prestera på gymet, ja överhuvudtaget faktiskt? Har du till och med svårare för att gå ner i vikt nuförtiden, TROTS att du äter så lite?

Då ska du läsa vidare.

Tänk dig detta scenario…

Din chef bestämmer sig en dag för att du börjar bli lite för rik och väljer att halvera din lön utan din vetskap. Du bor inte i en demokrati så det är bara hacka i sig och acceptera läget. De första månaderna kanske du inte märker av det då du har ett sparkapital du kan ta av, så du fortsätter som du gjort innan och slösar den lön du får + lite av dina reserver. Men en dag står du där och inser att alla dina bankkonton är tömda och du får fortfarande halva din lön. Du får panik för från och med nu måste du överleva varje månad med de minimala resurser du har. Du slutar att slösa en enda krona, mer än det absolut nödvändigaste för att du ska överleva.

Den jämförelsen kan du göra med din kropp och energin du tar av den, samt energikapitalet du plockar bort då du inte äter som du ska.

Din roll är att vara chef över din kropp och ämnesomsättning. Den dagen du väljer att äta mindre så påverkar det din kroppsförbränning och ju mindre du äter desto mindre förbränning har din kropp. Att gå all in och följa en 1200 kalorier om dagen-diet funkar skitbra! Första tiden. Men den som testat det någon gång har säkert fått uppleva att :

1. Det går inte följa detta en längre tid för motivationen och resultaten försvinner ungefär lika snabbt
2. Så fort man börjar äta ”normalt” igen så går man upp all vikt igen som man gått ned, oftast lite till!
3. Att man rent ut sagt mår skit, både under och efter en sån här diet.

Varför känner vi att vi måste utsätta våra kroppar för detta? Men framförallt – hur får vi tilliten tillbaka?

Om vi går tillbaka till första scenariot så vad hade hänt om du helt plötsligt en dag fick lite mer lön än du var va vid? Med paniken i bröstkorgen att det kanske inte var helt menat för dig så gömmer du undan de och låtsas som om det aldrig hänt.
Ligger du på en enorm kaloriunderskott för länge så är din kropps ämnesomsättning i ständig panik och inget den får extra kommer den att förbränna. Allt sparas och därmed effekten att du går upp dubbelt. Du förbränner mindre och äter mer.

Din relation till din kropp funkar precis som vilken annan relation som helst. Enda skillnaden är att det krävs extrema situationer för att din kropp ska svika dig och lämna dig i sticket. Tänk efter vad som krävs för dig att få tilltron tillbaka mot en person som svikit dig.

Hur löser du detta? Genom att skicka in din ämnesomsättning på REHAB!

1. Börja öka upp din mängd av mat långsamt. Beroende på hur mycket du väger idag kan denna ökning/justering se olika ut för olika personer. Ta hjälp av en dietist/kostrådgivare för att utforma planen för din kost.

2. Planera dina måltider. 4-6 mål om dagen. Jämt intag över dagen och mellanmål mellan dina stora mål.

3. Var förutseende, tråkig och punktlig. Kroppen måste lita på att maten levereras varje dag, på rätt tidpunkt och vara av bra kvalitet.

4. Börja styrketräna. Inget får upp din förbränning lika bra som mer muskler på kroppen.  Ta hjälp av en PT för att få ett anpassat program.

5. Var konsekvent. Ge din ämnesomsättning 6 månader att återhämta sig. Det går snabbare om du styrketränar.

Räkna med att du går upp något kilo, men är det inte värt det? Att reparera en relation som ska vara livet ut? Att aldrig någonsin mer behöva banta och vara hungrig? Börja behandla din egen kropp (den enda kropp du någonsin kommer att ha!) väl. Ät och träna rätt för att du älskar din kropp och inte för att du hatar den.

Börja idag för tid har du gott om och den kommer ändå passera, så fyll den med något som kommer ha en positiv inverkan i ditt mående.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 6 september 2021

Relaterade artiklar