/ Artiklar /

Tre vanliga skäl till att ditt träningsprogram inte fungerar

Just nu - Prova oss gratis i två veckor!

Det är inte kul att träna, träna, träna… utan resultat. Frustrerande! Man vill ge upp hela gym-grejen och aldrig komma tillbaka. Men varje träningsrelaterat problem har en träningsrelaterad lösning. Det går alltid hitta något som går att justera och ändra på, så att din träning återigen ger dig det du vill ha och att passen återigen blir effektiva. Jag tror på långsiktiga resultat och inte ”här och nu”. Här och nu finns inte!

3 superviktiga anledningar till att ditt träningsprogram inte fungerar:

FEL 1: Träningsupplägget är inte anpassat efter din verklighet
Hur ser ditt liv ut? Stress? Lite sömn? Känner du att varje gång du är på gymmet så måste du scrolla genom passet så snabbt det bara går och springa tillbaka hem? Eller känner du att du måste ”klämma in” din träning i ditt schema? Eller har du all tid i världen och inga åtaganden? Ser du vad som händer? Du har aldrig tiden för att genomföra ett pass och verkligen få kontakten med muskeln du tränar. Du har inte ro att landa i övningarna och kämpa i varje set. Varje rep och set kräver fokus – träning kräver fokus överhuvudtaget. Det som händer istället: ingen kontakt, snabbt hoppa på nästa upplägg, snabbt hoppa till nästa övning.

Lösning! Satsa på 3 ordentliga styrkepass per vecka. Passen borde innehålla basövningar så att du tränar samma muskelgrupp 3 ggr/v. Dina pass ska bestå av knäböj, marklyft, rodd, latsdrag, hantelpress, axelpressar, armar. Passet borde ta 45-60 min. Gå hem. Du kan ta ett HIIT pass på det och någon promenad (behövs inte om du tar HIIT) OBS! Detta råd är generellt och inte individuellt men borde fungera för de flesta.

FEL 2: Träningen är inte specifik för dina mål
Jag brukar ofta prata om att anpassa sin träning efter vad man vill åstadkomma. Du kan inte gå och dansa Zumba om ditt mål är att tajta till kroppen. För att tajta till kroppen så måste du styrketräna, man kan inte kringgå det. Det är styrketräning som ger dig denna fasthet – inte Zumba, step up, cykling eller löpning. Om du känner dig frustrerad över uteblivna resultat: se över din träning. Våga bryta mönstret och testa styrketräning. Så lätt att fastna i gamla mönster men man måste våga för att vinna, eller hur?

Lösning! Be om hjälp! Anmäl dig till oss på MammaFitness eller ta tag i någon kunnig på ditt gym. Muskler är din nya Zumba framöver.

FEL 3: Det är en quick fix och inget du vill göra livet ut
Det är bara att inse, quick fixes funkar inte när det gäller träning. Det finna inga snabba fix när det gäller ens form. Du kan banta ner dig med lite mat men du kan inte få bättre fysik utan träning.

Lösning! Det finns inget att diskutera. Acceptera och gör något åt saken (eller inte). Hitta det som ger dig resultat du vill ha och håll dig till det. Det pratas ofta om att det ska vara roligt att träna. Jag vet inte om jag håller med. Jag tror mer på att upptäcka, hitta det som fungerar och LÄRA sig att tycka om sin träning. Jag älskar mina resultat mer än jag älskar träning. Jag är inte jämt motiverad till att träna (jag är människa jag med!) – ska jag sitta i soffan för att det inte är roligt just idag? Jag tycker inte att det är kul att träna cardio men jag vet att jag måste, därför kan jag inte strunta i det. Jag vet vad som är BRA för mig utan att blanda in en massa känslor i det. Det är vad jag har lärt mig efter alla dessa år. Jag gillar att slita, jag gillar att se mina muskler jobba men jag behöver inte älska varenda minut av min träning.

För att summera ovanstående, du bör hitta en träning som uppfyller nedanstående krav:

  • Träningsupplägget ska vara anpassat efter din verklighet
  • Specifikt för dina mål
  • Något du vill göra livet ut

Ska jag vara riktigt ärlig så kan det ta rätt lång tid att hitta ett upplägg som uppfyller dessa krav. Vi vill åstadkomma balans mellan vår träning och resten av våra liv. Oftast blir det inte så, många kvinnor tror att ju mer träning desto bättre resultat – men det är fel. Smart träning ger mer än mer träning. Varje pass behöver inte vara så pass hårt att du är dränerad på all energi resten av dagen eller ännu värre – inte kan ta hand om ditt barn eftersom du har så mycket träningsvärk så att gå upp och ner och byta blöjor på golvet blir en utmaning.

Att sträva efter träningsvärk är INTE smart eftersom det hindrar dig från att lyfta tyngre och med bra teknik. Tänk efter! Du kommer till ett träningspass med träningsvärk, du kan inte lyfta så tungt som du brukar eller ens kan öka – det gör för ont helt enkelt. En dag är förlorad.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar