/ Artiklar /

Tips på smarta kolhydratbyten (hört talas om squagetti?)

Många av oss älskar att frossa i kolhydrater och inte blir det bättre under sommaren… Men det finns som bekant både bättre och sämre val av kolisar. För att inte hamna i fullständig kolhydratskoma så bör du undvika snabba kolhydrater.

Läs även: Olgas matprat, del 2: Kolhydrater – krävs för optimal fettförbränning

Smarta kolhydratbyten!

pommesbyte

Ersätt POMMES FRITES med ROSTAD SÖTPOTATIS.
För att: Sötpotatis är rikt på betakaroten, en antioxidant som är bra för ditt immunsystem och huden. Sötpotatis innehåller även tillräckligt med kolhydrater för att göra dig mätt, men lägre glykemiskt index än vanlig potatis.

pastabyte

Ersätt SPAGETTI med SQUAGETTI
För att: Vanlig spagetti och pasta gjord på vetemjöl innehåller snabba kolhydrater och kan göra oss dästa och uppsvullna i magen, om du är överkänslig mot vete och gluten. Men idag går det att göra pastaliknande rätter av grönsaker och pumpaliknande växter som gurka, squash och zucchini. Hur du går till väga kan du läsa i receptet nedan:
Läs även: Testa denna supergoda, proteinrika zucchinipasta!

Risbyte

Ersätt VITT RIS med BLOMKÅLSRIS
För att: Vitt ris innehåller, precis som pasta, snabba kolhydrater. Blomkål är en av de bästa ”kolhydratshärmaporna”, tack vare sin fasta textur och innehåller dessutom mängder av fler nyttiga ingredienser än ris, som exempelvis C-vitamin och K-vitamin (som stärker skelettet). Du kan göra blomkålsris själv genom att hacka en blomkål i bitar och sedan köra den i mixern. Därefter koka massan i fem minuter. Eller så köper du färdigt blomkålsris i affären, smidigare blir det inte.

pannkakabyte

Ersätt AMERIKANSKA PANNKAKOR med POWER PROTEIN PANCAKES MED KESO OCH KVARG
För att: Traditionella pannkakor, plättar och våfflor är bland det sämsta du kan äta då det är en blandning av ägg, vetemjöl, smör och socker – ofta serverade med lika onyttiga tillbehör. Det går att göra smakrika pannkakor och plättar baserade på keso och fiberhusk istället. Se receptet nedan:
Läs även: American Power Protein Pancakes – utan socker eller mjöl!

Chipsbyte

Ersätt POTATISCHIPS med GRÖNKÅLSCHIPS
För att: Att chips inte är nyttigt för dig behöver du inte vara raketforskare för att konstatera. Potatis i sig är bra, men själva knölen blir så misshandlad under upphettningen i olja ihop med de övriga tillsatserna att kvar är i princip bara lövtunna fettflarn som inte gör någon kropp särskilt glad. Vill du åt snackskänslan och krispigheten kan du enkelt göra egna grönkålschips istället, som dessutom är fulla med antioxidanter! Skölj grönkålsbladen och strö över en ugnsform som du täckt med bakplåtspapper, du kan behöva nypa isär grönkålsbladen så att de blir finfördelade. Ringla lite olivolja över, eller använd en sån där sprayolja istället så minskar du oljemängden men får det ändå finfördelat. Man kan även gnugga och massera in oljan i grönkålen ordentligt så att det täcker överallt. Därefter kryddar du efter tycke och smak. Krångla inte till det, grönkålens smak i sig är fin, men flingsalt och citronpeppar brukar vara gott till. Sen in i ugnen på 200° i 5-10 minuter, håll koll noga så att de inte bränns! OBS: Grönkål är en säsongbaserad vara och kan vara svårare att få tag på under sommaren, men savoykål funkar bra också.

Läs även: 9 livsviktiga skäl till att äta kolhydrater

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar