/ Artiklar /

Tips för att äta då det är varmt + Olgas kalorisnåla melonpizza

Det är svårt att få i sig all mat när det är varmt ute. Men äta måste man, eller hur? Särskilt om man fortsätter träna.

Här kommer några nyttiga tips från mig:
• Drick vatten! Gillar du inte vanligt vatten – tänk mineralvatten eller varför inte smaksätta vattnet med frukt och bär? När du dricker, gå efter schemat, inte efter törsten. Är man törstig så är man redan 10% uttorkad – så ha det i åtanke.
• Frukt och grönt med högt vatteninnehåll: vattenmelon, gurka, honungsmelon, kiwi, apelsin osv.
• Kalla smoothies.
• Kalla soppor som t ex spenatsoppa, gazpacho (nam!), avokadosoppa.
• Tänk även på saltet. När vi svettas så kan saltbalansen påverkas så något salt till maten kan hjälpa. Tänk oliver, fårost, halloumi, spansk och italiensk skinka. De som bor i varma länder är skillade till max, jag fick veta att vattenmelon och halloumi på Cypern är ett måste som mellanmål på eftermiddag. Både vätska och salt!

Läs även: 19 nyttiga (och grymt goda) smoothies

Olga pizza

Tips! Olgas kalorisnåla melonpizza
Så här gör du: Skiva upp vattenmelon enligt bilden. Strö över 100 g fetaost – klart! Du kan toppa med mynt eller basilika. Även svarta oliver till blir gott. Härlig mix av sött och salt som passar utmärkt i värmen. Och så proteinrikt dessutom (och bra fetter om du tar oliver)! Ja, jag tänker alltid på protein. Ok, ett glas rött till går också bra- men bara om det är lördag.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar