/ Artiklar /

Tillfällen du överäter fast du inte tror det

”Jag äter bra, men det händer inget med min vikt”

Eller

”Jag äter bara 1500 kalorier om dagen, men går ändå inte ner i vikt”

Vad kan tänkas gå fel här?

Det finns faktiskt studier som visar att vi underskattar det vi äter och överskattar hur mycket vi tränar.

Det kan även vara så att många inte vet hur man ska räkna kalorier. En del tror att 100 g protein per dag är lika med 100 g kyckling. Bara som ett exempel. Och det ger ju rätt lite mat och lite kalorier (men nu ska jag prata om hru man får i sig extra utan att vara medveten om det) . Så hur i hela världen kan man misslyckas?

Jo, det finns tillfällen då man faktiskt kan överäta – utan att veta om det. Här nedan listar jag några av de vanligaste situationerna!

Grönsaker. Grönsaker innehåller lite kalorier i det stora hela. Ett av smarta tricks om man vill hålla sig mätt är just att äta mycket grönt. Och om man ligger på ett kaloriunderskott så är det väldigt vanligt (och helt naturligt och förklarligt) att man känner sig småhungrig. Grönsaker kan hjälpa en att hålla sig mer mätt då de innehåller fibrer, har lite kalorier men även tar mycket plats. Men tänk på att det är skillnad på grönt och grönt: ärter, majs och morötter innehåller mer kalorier än spenat och broccoli. Så risken med mycket grönt är att man äter ”felaktiga” grönsaker.

Mätmetoden. En sked med nötsmör kan skilja sig från en annan sked med nötsmör. Med råge eller inte? Hur bra ska man ha det egentligen? Här kan du se skillnaden svart på vitt.

Små tuggor här och där. Eller barnmatsrester. Eller en torr godisbitur skafferiet. Eller några gamla nötter som är synd att kasta. Eller alla avsmakningar du gör när du lagar middagen. Allt räknas.

Du antecknar inte allt du äter. Man kan ”glömma” föra in några extra bitar bröd eller några nötter här och där – det förstår jag. Gör det dock inte det till en vana, för det kan lätt dra iväg när man ”glömmer” det, på en vecka kan det bli många ”glömda” extra nötter eller tuggor.

Drycker. Även om det står ”sockerfritt” så är det inte alls säkert att det står 0 kalorier så ta inget förgivet. Dricker du 1 liter lightdryck om dagen så kan det lätt bli 100 kcal extra. Inte för att man borde dricka sådana drycker överhuvudtaget men om du nu gör det, så var medveten.

Du har ingen aning om hur mycket och vad du äter när du äter ute. Hur ofta äter du lunch ute? Det händer, eller hur? Att börja höfta med ögonmått i det fallet är inget du ska börja med. Det är lätt att misslyckas. Det finns mycket som är osynligt i denna mat, du vet inte vad allt väger så lägg ned att försöka. Du vet heller inte hur mycket smör eller grädde maten har tillagats i. Ett exempel: om du äter sushi så kan innehållet variera från ställe till ställe: är det lax i allt? Vit fisk? Majonnäs? Färskost? Avokado? Sushi är för övrigt inte så nyttigt som många tror, välj hellre sashimi.

Kosttillskott. Proteinpulver, aminosyror, proteinbarer… allt innehåller kalorier. Ta reda på hur mycket!

Du väger maten tillagad och inte rå. När man tillagar maten så blir det mindre mat i gram. Så var noga med recepten. Om det står ”lax” så är det rå lax, om det står ”kokt quinoa” då är det kokt quinoa du ska mäta, ej okokt.

Helgerna. Du mäter inte skräpmaten som ofta äts på helgerna. Det är en stor kalorifälla då det är otroligt lätt att överkonsumera skräp.

Jaha…Ska man vara så här noga med kalorierna?

Nej, det behöver man inte. Men att vara medveten om vad olika livsmedel ”kostar” räcker bra. Att räkna ut hur mycket du ska äta och sedan följa det ett tag – lär dig det.

Men om du tycker att du äter som du ”ska”, men inget händer med måtten och vågen – testa att vara detektiv under 1-2 veckor och iaktta ditt beteende.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 10 september 2021

Relaterade artiklar