/ Artiklar /

Testa dig själv: Är du en matmissbrukare?

Jag är varken utbildad PT eller dietist. Jag är bara en mysviktig, medelålders journalist som råkar vara intresserad av träning och att äta lite vettigare. Men om det är något jag är självutnämnd expert inom så är det faktiskt matmissbruk. Been there, done that, bought the (oversized) T-shirt osv.

Mig lurar du inte. Jag ser igenom dig, för jag har själv varit där. Faktum är – att jag själv ÄR där. Även om bara i korta stunder. Jag försöker hålla mina matdemoner inom rimligt avstånd och tycker att jag i nuläget har funnit ett bra sätt att stå emot dessa förföriska frestelser någorlunda. Läget är inte akut längre i mitt fall. Det fanns en period, en rätt lång period i mitt liv, då jag var rätt så överviktig och missbrukade mat mer eller mindre dagligen. Ja, flera gånger om dagen emellanåt. Sen skärpte jag mig och gick ner 25 kilo i vikt – och skrev en bok om detta, ”Viktiga boken – från godisråtta till storlek 38” (Bonnier Fakta).

Men hur är det med dig själv? Var står du? Tror du att du att HELA din kropp (även din själ!) har gått över till din nya, hälsosamma livsstil? Eller finns det bitar av dig som fortfarande klamrar sig fast vid gamla (o)vanor och förstör för dig i din ambition att bryta dessa mönster?

Du behöver inte skämmas eller vara rädd. Du är varken ensam eller kommer att göra illa dig. Vi är många matmissbrukare där ute. Även om inte alla har det skrivet i pannan direkt så finns det många i samma situation som du. Jag förstår vad du går igenom. Jag kanske inte kan hjälpa dig personligen, men jag kan visa dig alternativen som finns för att du ska hjälpa dig själv. För de alternativen FINNS, min vän. Lita på mig gällande detta. Och snälla, sluta överdramatisera detta. Du är lite väl förtjust i god mat. That’s it. It’s not the fucking end of the world. Det är inte heroin vi talar om. Men det KAN vara förödande för din hälsa och din självkänsla. Så därför bör du göra något åt det.

Läs även: Bli av med ditt sockerberoende på 21 dagar

Först bör du ta reda på om du ÄR matmissbrukare eller ej. Hur många av nedanstående påståenden kan du bocka av, som stämmer in på dig?:

✅ Du äter onyttiga saker i smyg.
✅ Du äter onyttiga saker ihop med andra också och har då alltid en bra ”ursäkt” till att ”få äta”, som du gärna berättar om. Som att du exempelvis har sprungit på morgonen, att du ska börja banta nästa vecka och måste passa på, att du förtjänar att njuta ”för nu är det ju äntligen fredag/semester/födelsedag/Frankrikes nationaldag/kanelbullens dag”.
✅ Du äter mat på väg till andra ställen, då du går, när du åker bil, när du åker buss, när du åker tåg, när du cyklar.
✅ Du tänker på mat ungefär hälften av din vakna tid.
✅ Du ljuger om vad du ätit eller hur mycket du har ätit.
✅ Du sopar undan spåren av ditt ätande genom att gömma godispapper på konstiga ställen, borsta bort kaksmulor från dina tröjor, ta fram en spegel och kolla så att det inte finns rester av choklad runt munnen.
✅ Du hamstrar och gömmer mat/godis för framtida frosseristunder, som att exempelvis ta en näve karameller från en skål på konferensen och stoppa dem i behån, smyga ner en croissant från hotellets frukostbuffé i en servett och stoppa i handväskan, eller barnens leftovers av lördagsgodiset – som du hittar under ett bord och sedan gömmer i ditt nattygsbord.
✅ Det har hänt att du har stulit mat eller godis.
✅ Du äter upp andras matrester från tallrikarna i köket när folk tror att du diskar/plockar undan.
✅ Det har hänt att du har fiskat upp matrester från papperskorgen hemma som ser någorlunda fräscha ut – och ätit dem.
✅ Du lämnar sällan mat på tallriken utan länsar den helt ren.
✅ När det inte finns godis eller kakor hemma så bakar du eller gör eget godis.
✅ När det inte finns godis eller kakor hemma så gör du en fulvariant av sötsaker och gör ”röror” eller annat av det som finns i skafferiet: smör, mjöl, havregryn, socker och kanel. Eller så äter du O’Boy-pulver med sked direkt ur förpackningen. Eller häller sirap på en knäckemacka med mycket smör.
✅ Du ser fram emot jul, nyår, påsk, midsommar för matens skull. Du ser fram emot semestrar för matens skull. Du ser fram emot helgerna för matens skull. Du ser fram emot parmiddagar för matens skull. Du ser fram emot en fika med din väninna för matens skull. Du ser fram emot barnkalas för matens skull. Du ser fram emot biobesök för matens skull. Du ser fram emot det mesta – för matens skull.
✅ Du har problem med hål i dina tänder och har fått lägga mycket pengar hos tandläkaren i vuxen ålder.
✅ Du kan äta rätt så imponerande mängder skitmat och godis utan att må fysiskt illa. Även om du mår dåligt psykiskt efteråt.
✅ Din omgivning har försiktigt kommit med hintar om att du äter fel, något du har bemött med ilska, förnekelse men även en portion skam. Och detta har lett till att du äter ännu mer i smyg.
✅ Du hamnar i ett nästintill transliknande tillstånd av njutning då du äter ”förbjuden” och onyttig mat och då spelar inget annat någon roll för tillfället.
✅ När det vankas buffé så går du minst fyra rundor och hämtar mer mat.
✅ Du älskar mat men hatar din kropp. Så ibland försöker du dig på det omvända, att hata mat och se maten som en fiende, att inte äta i perioder och testa extrema dieter. Det leder dock inte per automatik till att du älskar din kropp.
✅ Du är konstant trött, lättretlig och får en rejäl energidipp på eftermiddarna.
✅ Du äter sällan frukost men blir vrålhungrig längre fram på dagen.
✅ Du provsmakar av barnens mat (som ofta är onyttig, typ pannkakor med sylt och grädde, korv med bröd osv) men äter även senare en ”riktig” middag också.
✅ Du klarar inte av att bara ”smaka en bit”. Utan om du köper en påse godis, maränger, kakor eller chips – så äter du upp allt – ofta samma dag. I vissa fall inom några minuter.
✅ Du går till olika livsmedelsbutiker/Seven Elevens för att köpa snask eller junkfood, eftersom du skäms för att köpa för mycket på ett och samma ställe.
✅ När du köper lösviktsgodis tar du ibland flera olika påsar som du stoppar godis i, för att folk ska tro att du köper till andra och inte enbart till dig själv.

Resultat:
Har du bockat av 4 eller fler punkter skulle jag nog diagnostisera dig som matmissbrukare. Det är viktigt att veta att alla matmissbrukare faktiskt inte är överviktiga, även om många är det. Men man kan ha en komplicerad relation till mat och ändå vara normalviktig. I de fallen äter man någorlunda ”bra” fyra dagar i veckan, men spårar ur tre dagar i veckan. Det är dock ofta bara en tidsfråga innan det eskalerar och man missbrukar mat dagligen.

Ändå inte övertygad om att du har problem? Vill du inte kännas vid några av påståendena här ovan? Då finns det ett annat test du kan göra: Skriv upp exakt ALLT du äter under en veckas tid. Och då menar jag ALLT. Varenda konferenskaramell, provsmakningsbit, slicka av jordnötssmöret från kniven-bit. ALLT. Skriv även upp tidpunkterna då du äter allt detta. Här kan du lära dig två saker: 1. Om du är ärlig och faktiskt dokumenterar sanningen – ”The truth itself will set you free” som man brukar säga. Då har du det svart på vitt. 2. Om det känns obehagligt att skriva upp allt, eller om du tvekar över att stoppa vissa saker i munnen för att det även ska hamna i print som ”bevis” – vad säger detta beteende om dig, tycker du?

Så här går du vidare om du nu ÄR matmissbrukare!
• Avgifta din närmiljö. Alltså ditt kylskåp och skafferi. Ta bort saker som kan trigga dig där, sådant som inte behövs. Släng eller ge bort. Man BEHÖVER inte strösocker hemma, man klarar sig utan det – trust me! Samma sak gäller vaniljsocker, sirap, honung, pärlsocker, pyntgelé till tårtor, silverfärgade dekorationskulor till bakverk eller vad du nu har hemma. När sockermonstret slår till senare (för det kommer det att göra), kommer du att gå på jakt efter allt sött som bara tänkas kan. Då är det lika bra att skiten inte ens finns hemma! Ta även bort sylt, O’Boy, saft, marmelad och annat som kan locka i svaga stunder. Givetvis ska uppenbara fällor som kakor och sånt bort också.

• ”Men barnen då?” brukar många matmissbrukare muttra om när ovanstående råd ges. Ja, de är ju inte matmissbrukare (förhoppningsvis!), men du är det. Om barnen vill ha kakor eller chips eller lördagsgodis så köp MINDRE storlekar på påsarna till dom. Inget bigpack glass eller sådant som är ”bra att ha, bara för att”. Köp dem varsin glasspinne i affären. En minipåse chips. EN kanelbulle från affären (och inte en påse kanelgifflar).

• Berätta för omgivningen att du har problem. Skämta inte bort det, för då kan folk avfärda dig som ytterligare ett tossigt fruntimmer som ”ska banta”. Säg att du har allvarliga problem gällande detta. Att du inte kan stå emot. Att du önskar att de respekterar att du tackar nej till deras fikabröd eller annat en tid framöver och att de inte ska ta detta personligt. Men lägg inte ansvaret i deras knä. Det är återigen – inte deras problem, utan ditt! Det blir svårare att frossa publikt om man gått ut och berättat en sån här sak. Vilket gör att du därefter får lägga allt fokus på att koncentrera dig på att inte frossa i smyg. Men då har du åtminstone lite mindre att koncentrera på, lite färre hinder.

• Under en period behöver du detox från överätning, smygätning och junkfood. Alltså nolltolerans mot sådant. Jag säger inte att du aldrig mer kommer att kunna äta en hamburgare med pommes frites och marängsviss, men inom den närmaste perioden (minst tre månader!) så sorry, det kommer inte att hända.

• Ha inte kontanter på dig. Det bästa är faktiskt att inte ens ha täckning på kortet. Det här låter drastiskt, I know. Men när jag var som ”sjukast” så tvingade jag min sambo att bara föra över tillräckligt på mitt kort så att det räckte till lunch ute varje dag, på öret. Inte en krona mer. Och så fick han inte sätta över mer. På detta vis kapade jag spontanmöjligheterna att köpa skitmat eller godis.

• Du behöver sätta upp en konkret kostplan för att ta dig igenom detta. Det är svårt i början. Jag vet! Men du MÅSTE gå igenom detta steg, annars kommer du aldrig att ta dig ur missbruket. Till att börja med behöver du lära dig att äta frukost om du nu tidigare inte har gjort det. Undvik söta saker till frukost som smaksatt yoghurt, kvart, bär, frukt eller liknande. Det tenderar bara att trigga igång ditt sötsug ännu mer längre fram på dagen. Fokusera på proteinrikt innehåll till frukost som ägg, knäckemackor, skinka, havregrynsgröt och liknande. Sedan – ät max 3-4 ggr per dag. Jag vet att alla fitnessgurus förespråkar massor av mellanmål för att man inte ska få blodsockerfall mm, men så långa perioder går du inte utan mat att det är farligt för dig. Och är du matmissbrukare behöver du vänja dig av vid oskicket att konstant stoppa saker i munnen. Frukost – lunch – middag. EVENTUELLT något mellanmål där emellan. Ät bra mat, med fetter, protein och rätt typ av kolhydrater. Exakt den sortens vettig kost som MammaFitness förespråkar. Till slut kommer denna balanserade kost att hjälpa dig oerhört att stå emot sug mm.

• Känns det jobbigt? Ta en timme i taget. Sedan en halvdag i taget. Sedan en dag i taget. Därefter en vecka i taget. Och vips – efter tre månader är du faktiskt helt fri. Det är förstås individuellt beroende hur gravt matmissbruk du lider av, men om du följer kostplanen enligt ovan och inte fuskar så kan jag garantera dig att du blir ”frisk” på tre månader, kanske även snabbare.

• Om du inte redan gör det – börja träna. Av flera skäl. Dels för de givna hälsofördelarna, samt de glädjekickar som träningen ger. Men kanske främst för de psykologiska effekterna som ökad självkänsla, bättre självförtroende och det konkreta faktum att du får något att göra med din tid istället för att äta konstant.

• Dokumentera dina framgångar. Köp ett fint anteckningsblock och skriv ner allt i datumordning. På samma sätt som du skulle regga vad du äter under matmissbruksperioden, bör du dokumentera vad du äter nu – idag. Varje dag. Det blir en positiv affirmation och kan få dig att stolt konstatera vilken förändring du genomgår.

• Ge inte upp även om du får ett återfall. Det är ofta en ursäkt för att rättfärdiga din ”dålighet” och en sorts bekräftelse av din sopiga karaktär – att du rycker på axlarna och säger ”jag är ju hopplös, jag visste det! Så jag kan lika gärna strunta i detta och fortsätta äta skräp igen”. Nej. Du får börja om igen. De flesta misslyckas i början, det gjorde jag med! Sluta med gnällandet och din självömkan. Du kan bättre. Man kan gå och lägga sig på kvällen som en matmissbrukare – men man behöver inte vakna morgonen därefter som en sådan. Välj själv hur din framtid ska se ut.

Läs även: Så skapar du en välbalanserad måltid

OBS! Det finns olika sorters matmissbruk och här har jag fokuserat enbart på oss som överäter samt inte kan låta bli onyttig mat, så att det nästan blir en sorts tvångsmässigt ätande. Anorexi, bulimi och ortoroxi är andra allvarliga typer av matmissbruk som inte tas upp här och de behöver professionell vård. Om du misstänker att du själv eller någon du känner lider av sådana ätstörningar bör du kontakta närmaste ätstörningsklinik i området där du bor.

Läs även: ”Osynliga maten” som sabbar din viktnedgång

Foto iStockphoto

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar