/ Artiklar /

Tarm-alarm! Därför behöver du gå på toa oftare än vanligt

Just nu - Prova oss gratis i två veckor!

Gaser och nr 2 – knappast något du diskuterar på eftermiddagsfikat på jobbet, eller hur?

Men ibland skulle vi (och tarmen!) må bra av lite skitsnack, bokstavligt talat. För många av oss upplever obehag och problem med att behöva springa på toaletten i tid och otid. För att inte tala om att lägga en rökare när man verkligen inte vill (att hålla emot pruttarna i sig kan ju också framkalla magont och smärtor).

Hur ofta är för ofta, då? Här är alla individuella, det finns inga uppsatta normer för vad som är vanligt eller ej utan din kropp har anpassat tarmsystemet utefter din livsstil. Men OK, majoriteten brukar bajsa två gånger per dag. Du behöver dock bara bekymra dig om antalet tillfällen för att göra det stora plötsligt har ökat (och håller i sig) – jämfört med tidigare.

Just tränande kvinnor kan vara de som drabbas av att plötsligt bajsa mer än vanligt. Här förklarar vi varför!

Du har lagt om kosten och äter mer hälsosamt än tidigare. Just ökat fiberintag sätter igång tarmarna som aldrig förr. Grönsaker och havregryn är några livsmedel som är fiberrika och om du tidigare fått i dig en väldigt sparsam del av dessa livsmedel, så hänger liksom inte tarmarna ”med” utan knorrar på detta vis då de ska ta hand om fiberintaget. Tips! Fiberintag är BRA för kroppen! Det är dock något du behöver ”trappa upp” i mängd, vecka för vecka, i en långsam takt så att kroppen och tarmarna hinner justera sig till omställningen.

Du tränar mer än tidigare. Japp, om du har legat på sofflocket tidigare och plötsligt börjar träna styrka tre gånger i veckan och lägger till ett och annat HIIT-pass kan du lita på att det blir fler besök på tjottan! Varför? Jo, att spänna och träna bål och rumpa innebär att du intensifierar muskelkontraktionerna i dessa områden, vilket helt enkelt hjälper dig att ”skjutsa ut” avföringen snabbare än du klarade tidigare. Inget att skämmas för, utan tvärtom, duktig flicka! Läkare brukar faktiskt rekommendera träning till patienter med förstoppning.

Du har mens/PMS. Räck upp en hand alla ni som undrat hur det är möjligt att plötsligt behöva stå ut med värsta bajsinfernot samtidigt som det blöder för fullt?! Det är väldigt vanligt att hormonerna, särskilt progesteronet, påverkar tarmfunktionen under eller strax före menstruation.

Du lider av IBS. Detta är ett mindre vanligt skäl, men inte desto mindre smärtsamt för de som drabbas av IBS, som står för Irritable Bowel Syndrome. IBS är när du helt enkelt har en dysfunktion i tarmsystemet och överkänslighet mot vissa livsmedel, vilket leder till diarré, förstoppning, magsmärtor, kramper och gaser.

OK. Men pruttandet då, när vi ändå är inne på pinsamheter? Varför fiser du plötsligt oftare? Här kommer några vanliga orsaker:

Du äter mycket frukt, eller socker. Vanligt socker eller fruktos kan leda till fisar, om din kropp har brist på det enzym som behövs för att bryta ner dessa sockerarter.

Du äter för mycket sötningsmedel. Om du ofta snaskar på sockerfritt tuggummi eller halstabletter, sötat med sorbitol eller zylitol, så kan kroppen inte ta hand om dessa syntetiskt framställda ämnen, som bara får ligga och jäsa i tarmarna vilket orsakar bubblig mage och gaser. Alla som ivrigt har slukat en ask Läkerol vet vad som kan hända strax efter. Prrrrrffffttttttt….

Du är laktosintolerant. Även om du inte haft några problem med mjölkprodukter någonsin under din uppväxt, så kan överkänslighet mot laktos dyka upp på senare år. Testa att utesluta mjölkprodukter och ost under en vecka och se hur din mage reagerar på detta.

Du har precis fött barn. Egentligen är det ju helt logiskt: Om du precis har pressat ut något så stort som en minimänniska genom underlivet så har även de närliggande områdena runt anus fått sig en rejäl omgång också gällande press och skador på muskler och nerver. Särskilt illa är det för de mammor som haft en långdragen förlossning med eventuella komplikationer. Enligt en svensk studie så fann man att upp till 25 procent av de nyblivna mammorna hade svårt att hålla tillbaka pruttar och gaser för upp till fem månader efter förlossningen. Du (och din närmaste omgivning) får helt enkelt ha tålamod helt enkelt.

Du äter mycket grönkål, broccoli, brysselkål. Korsblommiga grönsaker är supernyttiga på alla vis, därför förekommer de ofta i hälsosamma kvinnors kost. Men de innehåller en sorts kolhydrat som gör dem svårsmälta, varpå de stannar i dina tarmar och producerar svavelliknande gaser. Tips! Enzymtabletter är ett kosttillskott som kan hjälpa kroppen att smälta dessa grönsaker bättre.

Källa Women’s health

Foto iStockphoto

Uppdaterad 6 september 2021

Relaterade artiklar