/ Artiklar /

Tajt matbudget? No problem! Här är prisvärda exempel

Många tror att äta bra betyder “dyrt”. ”Bra” behöver inte vara ekologiskt eller alltid komma från hälsokostbutiken. Det som säljs på hälsokosten är bonus, extras, inte alltid nödvändigt. Det är inte i dessa extras man ska leta svaret på sina viktproblem utan i basics, det man äter varje dag.

Låt mig ge dig exempel på vardagsmat som inte kommer att ruinera dig, men däremot ge dig resultat:

Tips på billiga och smarta matvaror

Tips på billiga och smarta matvaror

Proteiner

  • Ägg
  • Kycklingfilé
  • Alaska pollock (istället för torsk)
  • Proteinpulver
  • Tonfisk i vatten
  • Köttfärs
  • Kvarg i enkilosförpackningar
  • Sill

Kolhydrater

  • Havregryn
  • Rotfrukter (potatis, palsternacka, rödbeta, morötter)
  • Bönor och linser (du behöver inte köpa färdigkokta som är dyrare, koka själv)
  • Knäckebröd
  • Frysta grönsaker (det är en myt att allt ska vara färskt)
  • Säsongsfrukter/bär

Fetter

  • Olivolja: räcker länge!
  • Linfrö
  • Solrosfrön

Kryddor/såser

  • Krossade tomater
  • Senap
  • Vitvinsvinäger
  • Äppelcidervinäger
  • Ajvar relish

Vad har du för matbudget?

Det är värt att upprepa – att göra hälsosamma val behöver inte kosta skjortan. Med en bra grund av smarta livsmedel, både för näringsintaget och ekonomin, kan du lägga till dina extras efter önskemål och utrymme i plånboken. Vi hjälper dig gärna planera din matbudget. Med ett MammaFitness-medlemskap i Kost eller Träning & kost får du hjälp och coachning av en egen kostrådgivare.

Medlemskap med kostrådgivning

Foto iStockphoto

Uppdaterad 15 januari 2022

Relaterade artiklar