/ Artiklar /

Tacksamhetsträning: Att vara glad för det du redan HAR, KAN och ÄR

”Hur fan vill du att jag ska vara då? Vad sägs om kåt, glad och tacksam”

Ja, egentligen behöver vi faktiskt inte mer för att bli lite lyckligare, än att anamma en helt underbar filmreplik ur filmen ”Ogifta par – en film som skiljer sig”. Vi har en tendens att krångla till livet och hela tiden sträva uppåt, framåt, mot bättre och större. Jag är definitivt en förespråkare av personlig utveckling, vill att människor ska sätta mål och tänja på sina gränser MEN jag tror också att vi behöver en balans med tacksamhet och njutning av det ”stora i det lilla”.

Vi behöver lära oss att uppskatta och vara tacksamma för det vi har istället för att gnälla över det vi saknar.

Om du skulle ta och vända på det och strunta i allt du skulle vilja köpa, äga eller besitta som egenskaper och bara lista det du HAR, KAN och ÄR. Utan att försöka krysta fram en massa tomma ord – utan verkligen tänka efter vad som finns i livet som du är tacksam för och även vad du BORDE vara tacksam för men kanske glömmer bort eller inte värdesätter.

Jag lade till exempel upp ett inlägg på Instagram häromdagen där jag uttryckte min tacksamhet till min man som gick upp och fixade frukost på söndagen. Bara en sån sak, att få ligga kvar i sängen och dra mig, gå upp till dukat bord till doften av nybryggt kaffe med min familj. Jag lovar att du har en mängd såna exempel från din vardag om du tänker efter en stund. Sen behöver du inte lägga upp dem på sociala medier för att de ska betyda något men du förstår kanske tanken?

Mitt bästa tips är att ta fram en skrivbok, starta upp datorn eller skriv på post-it lappar för all del, men skapa dig en dagbok där du varje dag skriver upp vad du är tacksam för. Sätt av en stund på kvällen, kanske 10 minuter innan du släcker lampan för att sova och punkta upp allt som har hänt under dagen som du är tacksam för, exempelvis ”att min presentation på jobbet blev lyckad, att lunchen var så god, att barnen borstade tänderna utan gnäll innan läggdags, kramen med maken i hallen i förbifarten, vännen som ringde bara för att tala om att hon saknade mig, att solen tittade fram några minuter”, och så vidare. Bara att börja fundera över vad du är tacksam över kommer göra att du inser vilken rikedom du har runt omkring dig.

Jag har själv skrivit tacksamhetsdagbok i perioder av mitt liv när det har varit tungt av olika anledningar och det har hjälpt mig att komma vidare och inte fastna i bitterhet och negativa tankespiraler. Numera försöker jag aktivt att en stund varje dag verbalt uttrycka vad jag är tacksam över, ibland skriver jag också men det viktiga är att ge hjärnan näringen i form av positiva tankar och upplevelser. I början är det nödvändigt att skriva regelbundet för att det ska bli av och befästa en rutin. Skrift finns dessutom kvar som en påminnelse sämre dagar.

När vi uttrycker tacksamhet mår vi bättre, blir inte bara gladare utan forskning visar att det får positiva effekter även rent kroppsligt, för hälsan i stort. Det handlar om så kallad positiv psykologi där fokus är på välmående istället för psykisk ohälsa. Istället för att leta och behandla symtom finns medicinen i att ändra förhållningssätt till livet och sig själv. Återigen så vänder vi på steken och tittar till framgångsfaktorer, det som är bra istället för det som inte fungerar och leder till missnöje och att vi mår dåligt.

När du börjar stanna upp för att se allt det goda i livet, landa i tanke och känsla. Då minskar du dessutom din stressnivå och blir mer närvarande i nuet. Prova bara att sluta ögonen en kort stund när du har parkerat bilen och precis ska kasta dig in genom dagisgrinden för att hämta barnen innan stängning. Sitt i någon minut och blunda, tillåt dig att vara tacksam för att du har underbara (säkert skitiga och griniga) ungar att hämta. Jag lovar att du blir varm inombords och att det hjälper till för att släppa känslan av otillräcklighet, stressen inför att släpa ut gapande barn från avdelningen och hem till kvällsmat och städning – om du istället fokuserar på att känna tacksamhet inför att få vara mamma. Tacksamhet över att ha en familj, ett hem att åka till, en förskola att lämna barnen på, pedagogisk personal, ett jobb så du kan tjäna pengar och så vidare. När du väl hittar en sak att vara tacksam för ger det ringar på vattnet till annat.

Tänk efter en stund vad andra gör för DIG? Inser du hur många människor som faktiskt bryr sig om just dig? Som tycker att DU är en viktig person, värd tid, omsorg och insatser av olika slag. För dig som lider av dålig självkänsla och gärna klankar ner på dig själv i alla lägen är tacksamhetsövningar ett sätt att faktiskt jobba på din självuppfattning och självvärde när du börjar öppna upp ögonen för att du fyller en viktig funktion för ett antal människor. Framför allt för dig själv. Varje gång du gör ett bra val, visar du dig själv att du är viktig. Visa dig själv tacksamhet precis som du visar omvärlden att du uppskattar det de gör för dig. Beröm dig själv och gör roliga saker som belöning för att du faktiskt bryr dig om din egen hälsa och välmående.

Jag har full förståelse för att det finns dagar när du kommer att tänka ”vad fan finns det för att vara tacksam för idag?” Dagar när allt går emot dig, du drabbas av nederlag på nederlag, kanske till och med livskriser. Men oavsett vad så har du igen att du tränar upp din förmåga att oavsett livssituation kunna se det som är gott, som fungerar, ger kraft och energi och faktiskt inte är att ta för givet. Det är konstaterat genom studier att människor som har den här förmågan att känna tacksamhet, hopp och framtidstro bättre hanterar kriser och trauman. Det är faktiskt en överlevnadsstrategi såväl som en livsfilosofi.

”Det är inte lyckliga människor som är tacksamma utan tacksamma människor som är lyckliga” – citat okänd

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar