/ Artiklar /

Svullen eftermiddagsmage, vad beror det på?

På morgonen är din mage platt och fin, dragkedjan på jeansen går upp utan några som helst problem – utan att du behöver lägga dig på rygg i sängen och dra ett djupt andetag. Men vid tretiden på eftermiddagen så har något hänt – och det sväller ut över byxlinningen och muffinsmagen är ett faktum.

Vad är det som händer när magen blir svullen, på bara några timmar? Och vad kan du göra åt det?

Här kommer några troliga orsaker:

Du tuggar inte maten ordentligt. Om det känns som om maten ”sitter” i din mage och ruvar, så har du inte tuggat maten tillräckligt väl. Att äta långsammare och mer eftertänksamt kan hjälpa, liksom att äta mer frukt och grönsaker som du sköljer ner med mängder av vatten, vilket hjälper matsmältningen (men inte för mycket fibrer – se nedan!). Just kiwi säljs vara bra mot svullen mage så ät gärna detta som komplement till frukost några veckor i rad om du brukar bli svullen och se om det hjälper.

Du äter för mycket socker och stärkelserik kost. Stärkelse och sockerrika livsmedel kan börja ”jäsa” i magen vilket gör att den blåser upp. Har du någonsin testat att vara uten socker en period och sen ätir något med socker i så vet du vad jag pratar om!

Du har börjat äta för mycket fibrer. Fiberrik kost är förvisso bra för magen men även dessa kan orsaka svullnad, så om du plötsligt gått från noll intag av havregryn till väldigt mycket sådant så kan det vara en orsak. Eller om du börjar äta mycket grönt. Inför fibrer successivt i kosten och var noga med vattenintaget samtidigt.

Du är stillasittande större delen av dagen. Sitter du på väg till jobbet (i bilen eller på bussen), sedan sittande framför datorn och på kvällen sittandes i soffan framför teven? Så ser många liv ut idag och denna inaktiva vardag blir ett problem för våra tajta höftböjarmuskler. Du behöver öva på din hållning, sträcka på dig, helst stå oftare än du sitter och allra helst gå oftare än att stå. Kan du införa extra stretch, yoga eller pilates i ditt träningsschema vore det toppen, eftersom du tränar dessa muskler extra mycket då och drar ut höftböjaren optimalt. Och så självklart träna bålen!

Du har nyss gått ner mycket i vikt. Stora viktuppgångar följt av viktnedgångar gör att magens muskulatur inte alltid hinner med och då orkar den inte ”hålla emot” trycket av mat, gaser och stress vilket orsakar svullnaden. Styrketräning är lösningen här, läs mer om detta i denna artikel.

Du har magmuskeldelning. Det är inte alls ovanlgit att magen är plattare på morgonen för att öka i 3 storlekar framåt kvällen. Det är inte så konstigt! Magen är tom på morgonen, du äter under dagen och bukväggen är för svag för att kunna hålla emot tarmarna på plats.

Du har överkänslighet mot vissa livsmedel. Kanske är du överkänslig mot exempelvis laktos eller gluten, eller så lider du av IBS. Detta är en mer ovanlig orsak till svullen mage, men värt att kolla upp.

Du stressar. Stress är en stor anledning till att magen kan svullna upp ”utan förklaring”. När man stressar så kan man svälja mer luft än vanligt.

Du är förstoppad. Förstoppning orsakar magsvullnaden och tyngdkänslan i magen.

Du har PMS. Det är heller inte alls ovanligt att man går upp ett par kilo vid mens.

Av Charlotta Flinkenberg

Foto iStockphoto, Charlotta Flinkenberg

Uppdaterad 10 september 2021

Relaterade artiklar