/ Artiklar /

”Superfood” – finns det?

Det snackas ofta om ”Superfoods” som är mat vars egenskaper är extra hälsosamma på grund av sina höga andel antioxidanter och viktiga näringsinnehåll, som kroppen själv inte kan producera på egen hand. Men stämmer det verkligen att den här maten utför mirakel för dig, eller är det bara goja att gojibär (för att ta ett exempel) och kokosvatten verkligen är rekommenderat av näringsexperter att äta?

Man kan väl summera själva fenomenet med ”superfood” att det är en term många handlare använder för att marknadsföra livsmedel så att det blir mer attraktivt. En del hävdar till och med att viss superfood kan förebygga (eller bota!) cancer. Men det finns ingen generell ”lista” att gå efter, som är godkänd av vettiga instanser och ordet ”superfood” eller ”supermat” har ingen kemisk eller fysiologisk betydelse, snarare än att man tycker att livsmedlet ifråga är väldigt bra för kroppen.

Sammantaget kan man dock säga att man själv kan leta efter följande 4 kriterier för att avgöra om livsmedlet ifråga klassas som ”super” eller ej:
Näringsinnehållet och näringstätheten/densiteten. Med andra ord livsmedel som är är näringsrika i förhållande till sitt kiljoule-innehåll.

Minimalt behandlat, alltså oprocessad mat som inte fått tillsatta stärkelser eller andra tillsatser, som konserveringsmedel, färgämne, blivit besprutat, eller liknande.

Tillgängligheten. Om livsmedlet/produkten enbart går att köpa i små obskyra hälsobutiker, eller bara kan beställas online (inte sällan till skyhöga priser) så bör du dra öronen åt dig. Gojibär, exempelvis, är ganska dyrt, men du får samma dos av B-vitamin genom att äta fullkornsprodukter och nötter som är betydligt billigare. Bra supermat ska gå att hitta i vilken välsorterad Ica- eller Coop-butik som helst. Se listan nedanför:

Några superingredienser till mat!

BROCCOLI
Kungen av grönsaker! Fullproppad med C-vitamin och A-vitamin (betakaroten), men även folsyra (som ofta rekommenderas för gravida kvinnor).

ÄGG
Enbart ett ägg innehåller minst 11 nödvändiga vitaminer och mineraler och är dessutom en strålande proteinkälla! Du kan läsa mer detaljerat om äggens hälsofördelar här nedanför!
Läs även: Ägg – den bästa frukosten du kan äta

BLÅBÄR
De flesta bär är bra, som hallon, svarta vinbär och jordgubbar, men just blåbär är de som är superstjärnor gällande just nivån av antioxidanter. Dessutom gör bären dig förhållandevis mätt trots sin kalorisnålhet, eftersom de innehåller mkt fibrer och vatten som hjälper dig hålla blodsockernivåerna på rätt köl.

HAVRE
Budgetvänligt och snällt mot hjärtat – få saker är så innehållsrikt som havregryn: fettsnålt, rikt på B-vitamin och mineraler som järn, zink, magnesium och selen.

LAX OCH ANNAN FET FISK
Innehåller den viktiga fettsyran Omega 3. Sardiner, tonfisk och makrill är andra bra feta, fina fisksorter att äta om du vill minska risken för hjärtrelaterade sjukdomar.

ÄRTVÄXTER OCH BALJFRUKTER
Bönor, linser och ärtor är både billiga och viktiga livsmedel fullpackade med protein, fibrer. Dessutom innehåller de ett lågt glykemiskt index.

Källa: ”What’s Eating You”, Kathleen Alleaume

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar