/ Artiklar /

Sommarens värsta kalorifrestelser – och vad du kan välja istället

Sommaravslutningar i skolan med efterföljande gräddtårta, AW:s med rosévin, otaliga grillmiddagar med bearnaisesås, mysiga picknickar med baguette och brieost, glass på stranden, öl och chips i solen på uteserveringar och så nästan ingen motion på det, för nu är vi ju LEDIGA och det är SOMMAR.

Ja, sommarsäsongen ställer verkligen till det för karaktären och ger oss tränande mammor något att bita i (som ofta är kaloririkt!).

Men det går att navigera rätt mellan alla frestelser som dukas upp under våra näsor i juni, juli och augusti. Här kommer förslag på hur du tänker efter FÖRE.

Frestelsesituation 1:
Det är varmt. Ni är på semester utomlands eller i Sverige och har nyss ätit middag ute på restaurang. Barnen vrålar efter glass och självklart ska de få en av de fantastiska glassarna som visas på dessertmenyn med extra rån, grädde, topping, strössel, tomtebloss och allt. Du är väldigt sugen på att beställa en till dig själv också…. Mmmm…vore det inte gott med något sött efter maten?
Medelbra lösning: Beställ en glass då men bara EN kula. Liten. Ingen grädde, sås eller annat till, ingen strut – be att få den i en bägare. En kula gräddglass motsvarar på ett ungefär 100 kcal, så upp till dig att bestämma om det ryms inom din ”matbudget” den dagen. Detta gäller dock bara glassar med rena smaker, typ vanilj, jordgubb mm och INTE sådana som är fulladdade med ”cookie dough” och/eller en massa nötter eller annat. Eller beställ ännu hellre en kula sorbet som är mer kalorisnål då den inte innehåller någon grädde, men den innehåller fortfarande mycket socker, så du kan inte äta hur mycket som helst – en kula räcker.
Superbra lösning: Hoppa över glassen och be om lite frukt istället! Helst färsk sådan, typ vattenmelon.

Läs även: Så gör du sommarens perfekta glass med bara EN ingrediens.

Frestelsesituation 2:
Du är bjuden på grillmiddag hos en granne/vän och tappar nästan räkningen på alla frestelser och prövningar du ställs inför: snacks i form av chips och dipp innan maten, massor av goda köttsorter och korvar att grilla, ost, vitt bröd, vin, dessert. Du vill ju ha ALLT detta, men förstår att det kan bli knepigt.
Medelbra lösning: Summera med ett ögonmått antalet frestelser framför dig (de som ännu inte syns får du gissa dig till – du kan säkert räkna ut vad som komma skall) och välj sedan att äta/dricka hälften av dessa. Alltså: om det serveras 12 olika saker (snacks till fördrinken, själva fördrinken, vin, huvudrätt med kött, potatis, såser, vitt bröd, efterrätt, Cappuccino efter maten, Bailey’s till kaffet, lite choklad som ställs fram, kanske lite chips) – väljer du ut 6 st ”units” av mat/dryck som du tycker mest om. Och så hoppar du över resten. På så vis skapar du viss kontroll över situationen och äter inte allt inom räckhåll bara för att det står där, utan då krävs viss struktur (även om det är kaos). Exempelvis kan du välja bort fördrinken då och be om ett glas vin istället, sedan håller du dig till det glaset resten av kvällen (ja, bara ett glas – sorry, men tänk på resten av onyttigt du ska stoppa i dig, finns inte ”plats” för fler än ett glas…). OBS! Grönsaker/sallad står utanför maten du kan välja, det kan du ta hur mycket du vill av!
Superbra lösning: Krångla inte till det utan välj bort allt som är direkt onödigt enligt din kostplan. Be inte om ursäkt och svamla ihop en harang om varför du inte artighetsäter värdens hemgjorda semifreddo. Säg bara ”nej tack” och byt samtalsämne. ”Lappa ihop” en bra mix av proteiner, kolhydrater och fetter av det som ställs fram. Och då känns det som att vitt bröd får offras till förmån för potatisen eller andra bra kolhydratkällor på bordet. Däremot är det inte god ton att ta med egen mat och be heller inte värden om att ställa fram ”en dippröra gjord av kvarg istället”, utan du får gilla läget med det som erbjuds och undvika de värsta fett- och sockerfällorna. Nästa gång du bjuder hem värden till dig på grillmiddag (det blir ju oftast så), så har du dock möjlighet att ha bättre kontroll över läget och kan erbjuda nyttiga alternativ också, på din hemmaplan.

Läs även: Får man äta grillat då man tränar och är hälsosam?

Frestelsesituation 3:
Semestern hägrar runt hörnet och arbetsmoralen på kontoret är det väl lite sisådär med. Ni skojar och har mysigt och på eftermiddagen kommer första massmailet med frågor om vilka som vill följa med och ta en AW med rosé ”eftersom det är så fint väder”. Du har ju egentligen med dig träningskläder eftersom du har planerat att köra ett träningspass på gymmet kl 18.00 (och har löst barnvakt pga detta) så tajmingen är ju inte helt optimal. Men å andra sidan vore det skönt att koppla av och skvallra med dina kompisar och varva ner efter jobbet innan du åker hem. Träna kan du faktiskt göra imorgon bitti!
Medelbra lösning: Byt om till träningskläder. Följ med på afterworken. Beställ ETT glas rosévin med hälften mineralvatten i, alltså 50/50. Skippa träningspasset men lämna AW:n lagom till att folk börjar få sur vinandedräkt och dåligt omdöme (brukar ta cirka en timme). Powerwalka hem om du inte bor så långt ifrån jobbet, annars – kliv av bussen/tunnelbanan flera stationer tidigare och gå resten av biten hem i snabbt tempo.
Superbra lösning: Byt om till träningskläder. Följ med på afterworken. Var social och småsnacka en kort stund i solen. Beställ bara vatten att dricka. Gå och träna enligt plan – åk hem. End of story. Vem tror du mår bäst imorgon?!

Läs även: ”Kan man träna bakis?” + andra frågor kring alkohol och träning

Frestelsesituation 4:
Under semestern är det vanligt att man är på väg någonstans, med bil eller husvagn. Kanske till sommarstugan, eller annan slutdestination. Det blir en del långa transportsträckor. Och vi vet ju alla hur klent utbudet av hälsosamma restaurangalternativ är längs med E4:an. Ni kör och kör och plötsligt behöver ni tanka, barnen kissa – och alla är hungriga. På rastplatsen finns det MacDonalds/Max och en ledsen kiosk som enbart säljer läsk, glass, mazariner, bryggkaffe, tidningar och vykort.
Medelbra lösning: Välj det minst dåliga alternativet på hamburgerrestaurangen. Det finns ofta något hälsosamt val med sallad, eller Delifresh-alternativet, eller så tar du hamburgare (eller kycklingburgare) men hoppar över läsken och pommesfriten. Gör en specialbeställning om det är möjligt och be att få grövre bröd, utan ost, ingen dressing eller vad det nu kan vara.
Superbra lösning: Var förberedd! Det kan ju inte komma som en överraskning att utbudet är så här längs med vägarna? Ha alltid med knäckemackor i en väska, ihop med lite Beef Jerky. Ät detta istället. Om det finns en Ica, Seven Eleven i närheten eller bensinmack (många bensinmackar har hyfsat bra utbud av baslivsmedel): köp en burk keso och lite mager ost, kanske skinka om det finns. Rulla ihop ost/skinkrullar och ät med keson och dina medhavda grejer. End of story. Slösa inte bort kalorier på en sunkig hamburgermåltid i ocharmig miljö med smuliga bord. Se fram emot en vällagad gourmetmiddag när ni är framme vid er destination istället.

Läs även: 10 proffsiga proteinförslag som du kan ta med

Frestelsesituation 5:
Hela familjen är på hotell på semestern och på frukostbuffén dukas den ena smaskiga gottigheten efter den andra upp… Här hittar du färskpressad juice, frukt, nutella, chokladcroissanter, färska frallor, våfflor, nygräddade pannkakor, hash browns, korvar, äggröra, bacon, ostar, skinka, leverpastej, yoghurt, ja – till och med kakor och wienerbröd. Du har hamnat i frukosthimmelen! Eller frukosthelvetet – lite beroende på hur man ser det…
Medelbra lösning: OK. Det är semester. Dina frukostar ser inte alltid ut så här. Men attackera inte buffén som om det vore ett julbord, för det är inget julbord – det är en vanlig frukost. Överdramatisera det inte. Ta EN tallrik. Och 90% av den tallriken fyller du med bra saker. De 10% som återstår får du fylla med något mindre nyttigt, men det innebär en väldigt liten volym av något onyttigt, typ en liten klick nutella, en minibit av en pannkaka med lönnsirap på eller whatever your favourite poison. ELLER så kör du 100% nyttigt på tallriken men dricker dina 10 onyttiga procent, alltså väljer apelsinjuice (supermycket kalorier! Även om den är färskpressad) eller varm choklad, exempelvis.
Superbra lösning: Sluta jiddra och skärp till dig! Ja, du är på semester – men ska du verkligen äta onyttigt redan till frukost? Det kommer att dyka upp fler tillfällen under dagen där du kanske hellre vill unna dig något, så ”slösa inte bort” dessa kalorier här. Så här pass välutrustade buffér brukar vanligtvis även erbjuda ett stort och fint utbud av de nyttiga sakerna också, så frossa i bra grejer istället! Som god rökt skinka, kvarg, keso, grönsaker, färsk frukt, grovt bröd, kanske tonfisk eller makrill, perfekt stekta eller kokta ägg (håll dig borta från äggröran dock som brukar innehålla drivor av smör och grädde då den görs på hotell), te och kaffe.

Hotellfrukost

Läs även: Skräpmaten du behöver rensa ut från din kost idag (+goda alternativ att ersätta den med)

Foto iStockphoto

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar