/ Artiklar /

Smarta råd som ger dig kvalitativ vila

Det tjatas mycket om vila och återhämtning i träningskretsar. För mig, som är lat av naturen, har detta tidigare varit en ologisk uppmaning. Det är ju just vilan och slackerlivet jag vill komma ifrån?

När jag började träna på allvar för ett par år sedan så var det intensiva bootcamp-pass som gällde. Tre-fyra pass per vecka. För att hinna med träningen så gick jag upp i ottan, så att passen var avklarade innan jag stressade till jobbet. Sedan slet jag på kontoret, stillasittande, tills jag kastade mig hem vid fem. Full rusch därefter med barn som kom hem från förskolan, duscha dom, laga mat, läsa läxor, godnattsaga, plocka undan. När de somnat vid 21.00 så tog kvällspasset vid: fylla vitvarorna, svara på alla mail som inkommit på eftermiddagen, äta middag framför teven med maken och därefter jobba en stund till, till ett på natten. Och så upp klockan halv sex morgonen efter.

Träningen gav förvisso adrenalin och energi men jag kände mig mer och mer som en laboratorieråtta som bara sprang och sprang i mitt hjul, stressad över nästa tidstjuv som skulle paja mitt redan pressade schema. Och när jag skulle koppla av på fredagkvällen så däckade jag efter två glas vin i soffan, med saliven snyggt rinnande i mungipan då jag vaknade mitt i natten.

Jag var i hyfsat god form, hade bra kondition men kände mig ändå aldrig riktigt tajt i kroppen – utan var lite småsvullen konstant. Och inte helt tillfreds. Och när jag skulle ”vila” som alla rådde mig till, ja – herregud, hur skulle egentligen det gå till? Med tre barn och ett tidskrävande jobb? Och intensiv träning? Jag ”vilade” då jag var hos frisören, men då kollade jag mobilen samtidigt och uppdaterade bloggen eller löste andra ärenden. Jag ”vilade” när jag bjöd hem folk på middag, vilket i sig blev ett stressmoment med att handla och städa undan. Jag ”vilade” på semester med barnen – när jag blev avbruten var 45:e sekund i solstolen av att någon ”skulle bajsa”, ”behöver gå och kissa”, ”är hungji”, ”får ont i ögonen av solen”, ”vill inte ha puffarna på mig” och så vidare.

Det som fick mig att på allvar se över mina livsval var då vi var på semester förra sommaren. Jag hade tränat som hysterisk toka hela våren men kände mig ändå inte nöjd med beachformen. Jag jobbade konstant men kände mig ändå missbelåten. Jag blev aldrig FÄRDIG. Då började jag fundera över om livet skulle vara så här, en ständig jakt. På vad? Mer tid? Mer hål att fylla? Mer mål att sätta upp? Jag hade lite ångest på semestern över att jag knappt tränade något. Det var fruktansvärt varmt, cirka 37 grader, och mina ambitioner att ta en liten morgonjoggingtur blev bara av två gånger på tre veckor. Men jag tvingade mig själv att stänga av mobilen (eller okej då, sätta på ljudlöst och inte kolla den ständigt) och inte öppna datorn mer än nödvändigt. Och jag sänkte axlarna och prestationskraven. Jag åt pasta (det gör jag nästan aldrig annars) – i stort sett dagligen. I alla fall varannan dag. Är man i Italien så… Jag åt vitt bröd. Inga jättemängder. Men ändå. Pga värmen åt jag inte så mycket men det jag åt var ingen hälsokost direkt. Jag drack vin. Jag åt glass. Jag lekte med mina barn, lärde de minsta att simma i poolen. Spelade strandtennis på playan.

Framförallt – jag sov mycket. Jag vilade. Slappade. Skrattade. Njöt. Gjorde inte skit. Och kom hem i mycket bättre form än då jag åkte! TROTS alla extra kolhydrater jag satte i mig.

Det finns forskning som kopplar ihop stress och sömnbrist med övervikt. Kroppen rustar sig ”för krig” när man är under konstant press. Då produceras hormonet kortisol i kroppen, vilket gör att du på sikt kan få ökad aptit och sämre insulinresistens. Det är ett av skälen till att du bör tagga ner om du – som jag – lever ett stressigt liv.

Ett annat skäl att planera in vilodagar är då du tränar, särskilt om du styrketränar. Det är inte då du tränar du bygger muskler, under själva träningspasset bryter du ner dem. När du vilar efteråt – det är då de får växa.

Att ordinera vila till stressade småbarnsmammor (som dessutom tränar) låter som en utopi. Jag vet! Men man får helt enkelt vara smart. Köpslå. Byta till sig tid. Effektivisera. Det går. Så här gör du:

  • Gå och lägg dig en timme tidigare. Börja ikväll. Den sista timmen du håller dig vaken är sällan särskilt kvalitativ. Sov istället.
  • Hitta mikropauserna i livet. Höj blicken. Titta på utsikten. Gå ut den sista kvarten på din lunchrast och sitt i solen – ensam. Ta en powernap hemma medan barnen tittar på Netflix.
  • Yrkesarbetande mammor hinner inte alltid åka på en spaweekend. Gör badrummet till din frizon. Lås dörren. Här kan du koppla av och helt och hållet fokusera på ditt välbefinnande. Häll upp ett bad. Lägg en ansiktsmask. Fila bort förhårdnader på hälarna. Investera i en Clarisonic Pedicure och kör den massagen på hela benen – mumma för trötta fötter och mammor. Mobilen kan inte vara i badrummet pga fukten. Här får din kropp varva ned.
  • Att unna sig massage är något alla mammor borde göra! Visst. Det är dyrt. Och det tar lite tid. Men det tar ärligt talat inte SÅ mkt tid. Gör så här: ta med lunchlåda (dessutom nyttigare än att äta ute) istället för att äta lunch på restaurang en vecka. Efter fem dagar har du sparat in så mkt som det kostar att göra massage. Under massagen får du kvalitativ vila – ingen familj som stör och musklerna får sig en genomkörare. Ljuvligt.
  • Ett nej om dagen är bra för magen. Säg nej till tidstjuvar som inte ger dig något tillbaka. Tacka nej till att arrangera möhippor, fixa krångliga efterrätter till släktträffar, vara kassör i sonens fotbollslag, gå på tillställningar du helst vill slippa.
  • Önska dig tid i present. På riktigt. Att ge – och få tid – är en av de bästa gåvorna. Önska dig att någon tar barnen på aktiviteter då du fyller år (så att du själv får sovmorgon). Önska dig en hotellövernattning utan barn av din man (istället för nya skor som du aldrig kommer hinna använda ändå). Köpslå med din partner (om du har en) och byt vilo-credits med varandra. Exempel: ”Jag går ut med soporna varje tisdag och då byter jag det mot sovmorgon på söndagar när du tar barnen”. Eller: ”Jag kan stryka dina skjortor varje söndag om jag får åka iväg på yoga 2 gånger i veckan medan du sköter markservicen under tiden jag är borta”. Har du ingen partner kan du köra vilabyteshandel med en väninna, mamma, kusin, arbetskollega eller granne.
  • Skilj på passiv och aktiv vila. Du kan förstås vila även om du går en promenad eller rör dig i friska luften. Och många tycker att de kopplar av med en god bok. Men även då är hjärnan påslagen, för att hänga med i handlingen. Samma sak då du slötittar på TV. Aktiv vila är också bra men försök att få in passiv vila då du verkligen inte gör ett jota. Ingen övrig stimulans, ingen psykisk eller fysisk prestation. Ingen krånglig yogaposition samtidigt som du slappnar av. Utan bara avkoppling. Jag brukar passa på att ta denna vila då jag unnar mig att få pedikyr på salong. Är jag hos frisören eller fixar naglarna känner jag mig tvungen att konversera med tjejen ifråga som behandlar mig. Men de som gör pedikyr brukar ofta vara väldigt koncentrerade på fötterna och inte lika sugna på att snickesnacka. Det är så nära sömnstadiet man kan komma, samtidigt som man lämnar salongen med snygga fötter (och fotmassage – underbart för svullna mammaben). Jag läser ingen tidning eller surfar i mobilen under denna timma, utan bara blundar.
Uppdaterad 8 september 2021

Relaterade artiklar