/ Artiklar /

Släpp dina ”borden” i påsk!

Så här inför en storhelg går tankegångarna varma av alla borden: Att du borde storstäda huset, pynta högt och lågt med färgglada kycklingar och påskris. Laga påskmiddag från grunden och gärna bjuda in släkt och vänner som låter sig väl smaka. Fixa påskägg till barnen men självklart med en lagom mängd godis för det vet ju vem som helst att vi ger våra kids alldeles för mycket socker. Begränsa och se till att mor- och farföräldrar håller sig på mattan med det söta och uppmuntra till presenter istället.

Med andra ord bör du fara ut på stan i sista stund och fixa bra och kreativt innehåll till barnens ägg. Och du har väl inte glömt förskolepersonalen?! Som ska ha en blomma eller chokladask för att visa att du minsann är en bra förälder som uppskattar allt de gör för ditt/dina barn. Har du missat det – alltså risken finns att ditt barn inte får samma pedagogiska utveckling som resterande kamrater. Inget du törs riskera.

Påskmaten som sagt, bör vara lagad från grunden. Färdigkokt skinka? Nej, det går verkligen inte för sig. Det blir till att hoppa ur sängen tidigt imorgon bitti och lägga köttstycket i grytan samtidigt som du slänger ihop en väl avvägd efterrätt med lagom mycket socker. Helst osötad enligt något bra och hälsosamt recept som florerar därute på våra sociala medier. Äggen bör du åka och hämta på plats så du med bestämdhet vet att de är från frigående höns och din radar i affären bör vara inställd på ekologiskt, annars får du banne mig skämmas!

Va, har du fjädrar i påskriset! Du är dömd till ett liv i evig synd efter den senaste tidens debatt, att du inte har koll är ju pinsamt så det förslår. Du bör satsa på plastband i år vännen, vilken planet lever du på?!

Antar att du tänker träna under påskledigheten för allt annat känns sååå förlegat. Idag tränar alla oavsett röda dagar, ledigheter och semester. Det bör du klämma in. Mellan griljeringen av skinkan och äggen på spisen borde du kunna få till ett tabatapass på köksgolvet. Fyra minuters intensiv träning som gör gott för kroppen. På med träningskläderna och duscha när äggen kallnar i diskhon.

Alla dessa borden som styr vårt liv, ger oss dåligt samvete och ökar på känslan av omänskliga krav. Mitt tips är att denna påsk bryta mot vartenda borde enligt följande:

Låt stå! Som i att hemmet ser ut som det gör. Beskåda dina dammråttor och fläckar på kylskåpet som bevis för att det faktiskt bor en familj här.

Satsa på en påskbuffé. Det finns massor av påskbufféer och andra alternativ till att stå och slava vid spisen till påsk. Strunta i att köpa påskägg och presenter och lägg pengarna på att slippa disk, storhandling och bestyr. Ta med familjen och njut av en god påskmiddag någon annanstans. Alternativet är att ha knytis och låta eventuella gäster ta med ett bidrag till påskbordet.

Keep it simple – visst kan du ställa fram en påsktupp eller köpa ett ris men ”keep it simple”. Du BEHÖVER INTE pynta i varje hörn och göra ditt eget påskpynt för att anses som en god förälder.

Träna på självmedkänsla – att ta hand om DIG i påsk, lyssna inåt på vad du behöver inte vad du borde. Ropar kroppen efter vila så vila, då är inte träning till varje pris ett självändamål. Uppskatta dig själv och allt du gör istället för det du inte gör. Det är gott nog. Vill du träna så gör det som är kul och ger kraft.

Skriv något fint från hjärtat – du måste inte köpa tjusiga presenter till alla fröknar, ett kort eller brev med några rader från hjärtat att du uppskattar deras arbete är räcker fint och är många gånger mer uppskattat än något färdigproducerat. Ett enkelt tack är underskattat idag.

Värdesätt kvalitetstid – att få vara med familj och vänner, mysa tillsammans och skratta gott är de största värden vi har i livet. Det stora i det lilla som betyder allt i slutänden. Oavsett påskpynt, maten på tallriken eller storleken på påskägg så finns kvalitén i samvaron tillsammans.

Glad påsk från coachen!

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar