/ Artiklar /

Skräpmaten du bör rensa ut från din kost (+goda alternativ att ersätta den med!)

Yoghurt
Yoghurt

Du skulle kunna få bra resultat direkt om du tar bort följande skräp från din kost:

Sötad yoghurt
Ersätt med: Smaksatt kvarg utan tillsatt socker. Eller ta naturell kvarg och söta den själv med frukt eller bär.

Såser på burk/tub/pulversåser
Ersätt med: Gör egna!

Vit pasta
Ersätt med: Zucchinipasta, fullkornspasta, blomkålsris, bönpasta.

Falukorv
Ersätt med: Kyckling.

baguette start
baguette start



Baguetter
Ersätt med: Hembakt bröd med en massa fullkorn i, finns massor av recept – googla.

Lingongrova
Ersätt med: Knäckebröd, typ Wasa sport. Stryk lite osötad lingonsylt på om du vill uppnå smakeffekten.

Salami
Ersätt med: Lufttorkad skinka.

Feta ostsorter
Ersätt med: Mager ost, 10%.

Vin flera ggr/v
Ersätt med: Vatten! Njut av det enstaka glas vin du dricker istället och se till att det är av god kvalitet.

flingor
flingor



Sötade flingor
Ersätt med: Osötad granola med nötter. Eller havregryn, rätt och slätt.

Soppor på burk eller i tetrapak
Ersätt med: Hemlagade soppor.

Leverpastej
Ersätt med: Rökt skinka.

Köpta köttbullar
Ersätt med: Hemgjorda köttbullar på mager nötfärs.

Godis
Godis



Godis flera gånger i veckan
Ersätt med: Nötter, frysta vindruvor eller mangoträningar eller nyttiga smoothies, se recept här!

Pannkakor
Ersätt med: Bananpannkakor eller pannkakor gjorda på bovetemjöl.

Seriöst, genom att börja eliminera dessa så kommer du en bra bit på väg. Det här är inga hittepå-livsmedel förresten som jag tar från ingenstans – det här är fakta från hundratals och hundratals kunders kost innan de kommer till oss, lite skräp som smyger sig in då och då i deras vardagsmat.

Man behöver ingen speciell diet, man behöver rensa bland all skit man har hemma eller bland det man köper hem. Lär dig att läsa på innehållsförteckningarna.

Att ge upp skräpet verkar vara det som är det jobbigaste för många. Det hänger ihop med stress och att inte ta sig tid för matplanering, det är då dessa snabba lösningar dyker upp.
Istället: ta 5 minuter extra och förbered bättre måltider, det brukar ta sällan mer än 15-20 min.
Hitta vad du kan ersätta skräpet med, du kan inte ta bara bort och ta bort utan att ersätta det med bättre alternativ och dessutom bortse ifrån vilken sorts mat du gillar. Men hitta hälsosammare alternativ – jag tror absolut inte på förbud, det leder till hetsätning.

Kräsen? Börja lära dig. Se det så här: om DU är kräsen – vad kommer dina barn äta, hur kommer det påverka dem? Vilken variation får de på det de äter? Du lär DEM att bli kräsna.

OBS! Sen är det förstås skillnad på IBLAND och OFTA. Äter man 100 g godis per vecka eller 1 glas vin och lite ost till det, är det ingenting – självklart ska man njuta av det man tycker om i måttliga mängder.

Men återigen – det du ger, det får du. Det KOSTAR att komma i form och kanske kill your darlings-tänket kan hjälpa dig på traven. Det beror helt på vad du vill åstadkomma men du kan inte äta kakan och ha den kvar.

Läs även: 5 viktiga saker på S du ska undvika

Foto iStockphoto

Uppdaterad 2 februari 2022

Relaterade artiklar