/ Artiklar /

Skillnaden mellan smal och sund

Just nu - Prova oss gratis i två veckor!

Det är lätt att tänka att en låg vikt är det samma som att vara hälsosam men det finns fler saker än bara vikten som avgör din hälsa.

Kan du äta hur som helst när du är smal?

Har du en målvikt, en vikt du tänker skulle vara bra för dig och din hälsa? Då kanske du behöver tänka ett steg längre, för det är inte bara vikten som avgör om du är sund och hälsosam. Tankesättet att du kan äta hur som helst bara för att du är smal stämmer inte heller. Din kropp har samma behov av näringsrik mat och sunda vanor även om du är normalviktig eller just nu går ner i vikt.

BMI säger inte allt

Faktum är att för låg vikt är riskabelt för hälsan precis som för hög vikt. Ett BMI under 18,5 är faktiskt kopplat till ökad risk för sjukdom och till och med ökad dödlighet och ju äldre man blir desto viktigare är det att hålla sig inom spannet för normalvikt, alltså BMI 18,5-24,9.

Det är också viktigt att komma ihåg att din vikt och ditt BMI är ett sätt att mäta din hälsa men att det inte ger hela bilden. Det ger en indikation om din hälsostatus. Har du ett BMI på 29 så kan man veta att du har en övervikt som påverkar din hälsa negativt men om du har ett BMI på 21 och är normalviktig så betyder det inte automatiskt att du lever ett hälsosamt liv.

Rätt kalorier och rätt näring

Grovt sett kan man säga att om du äter lika mycket kalorier som din kropp behöver så står du still i vikt och om du äter mindre än du behöver så går du ner i vikt. Det här är en regel som fungerar bra när man vill ändra på sina matvanor eller behålla en bra vikt. Däremot är det bra att veta att även detta är en generalisering som inte alltid betyder att du äter hälsosamt bara du äter lagom eller mindre kalorier än du behöver.

Kalorier är bara ett mått för att mäta energin i maten. Det säger inget om vilka andra beståndsdelar maten du äter innehåller. 500 kalorier från strösocker innehåller bara sockerarter och inga andra näringsämnen medan 500 kalorier från en måltid med grönsaker, en gryta med kött eller bönor och råris innehåller långsamma kolhydrater som bränsle till dina muskler och din hjärna, proteiner som byggstenar till din kropp, lagom med fetter till viktiga kroppsfunktioner och vitaminer, mineraler och fibrer som är livsnödvändiga för oss.

Du har kanske hört uttrycket “tomma kalorier”. Det syftar på kalorität, näringsfattig mat och dryck som ofta innehåller mycket fett eller socker eller både ock. Sötsaker, sötfika, snacks, läsk och alkoholhaltiga drycker är några exempel på tomma kalorier.

Tomma kalorier kan ge problem

Det finns några problem med att äta för mycket tomma kalorier. Det ena är att den här typen av mat ofta konkurrerar ut den näringsrika maten. Du kanske äter en chokladkaka istället för ett näringsrikt mellanmål eller dricker för många glas vin på lördagskvällen och sover länge och hoppar över frukosten på söndagen. Det här leder till att du inte får i dig tillräckligt med näring.

Det andra problemet är att mat med mycket socker och snabba kolhydrater påverkar ditt blodsocker så att det först går upp väldigt mycket och sedan går ner lägre än tidigare och du får en jobbig blodsockerdipp. De här svängningarna påverkar hur du mår på kort sikt eftersom din blodsockerdipp gör att du känner dig trött, retlig och oklar i huvudet. På lång sikt kan du även få en ökad risk för diabetes. Äter du mycket sötsaker så kommer ditt sötsug förmodligen också att öka också vilket ofta leder till en ond spiral av mycket sötsaker och sötsug.

Det finns även risker med ett högt intag av för mycket fett och framförallt mättat fett som finns i många livsmedel med tomma kalorier. Dina blodfetter kan bli för höga och det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar som hjärtinfarkt och stroke även om du är normalviktig.

En annan riskfaktor är att maten med tomma kalorier ofta också innehåller mycket kalorier på väldigt liten volym vilket betyder att det är väldigt lätt att äta för mycket kalorier och även om du är nöjd med din vikt just nu så kan det finnas en risk att du går upp i vikt när du äter mycket tomma kalorier. Det kan bland annat hända om ditt energibehov ändras om du till exempel får ett mer stillasittande jobb, slutar amma eller när du kommer i klimakteriet.

Måltidsmönstret påverkar

Utöver intaget av tomma kalorier så kan också ditt måltidsmönster påverka hur hälsosam du är oavsett vilken vikt du har. Hoppar du över måltider så finns det stor risk att du inte får i dig den näring du behöver. Småäter du under dagen istället för att äta på regelbundna tider så finns det en risk för att ditt blodsocker påverkas negativt och att dina tänder tar skada.

Tankarna kring maten

En sak som många kanske inte tänker på är att även våra tankar kring maten och kroppen kan påverka hälsan. Har du mycket negativa tankar kring dig själv och din kropp så skapar det en stress som inte heller är bra för kroppen. Ofta är det bra att bryta tankar om att du ska bli nöjd med dig själv om du når ett visst resultat och istället tänka att du redan nu ger din kropp kärlek genom att ge den näringsrik mat och sund träning.

Tre tips för bra matvanor för dig som är normalviktig:

  • Ät näringsrik mat i första hand, du ska vara välnärd, inte bara smal.
  • Ät alla dina måltider. Frukost, lunch, middag och 2-3 mellanmål är bra vanor för alla.
  • Ät och drick livsmedel med tomma kalorier max en-två gånger i veckan och begränsa intaget till max 500 kalorier.

Av Malin Randeniye, legitimerad dietist

Foto iStockphoto

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar