/ Artiklar /

Så här räddar du dina kvällar

Om du läser det här så har du troligen familj, flera barn att ta hand om/hämta/lämna/mata/lägga, en partner, vänner, huset, jobbet. Dagarna går i ett och matmässigt gör du kanske inte de bästa valen. Du kommer hem på kvällen, gör en snabb middag…och matfesten kan börja. Nu är det ”me time” i soffan. Du har ”förtjänat” din choklad, du är ”värd” den där mackan. Du får äntligen vara i fred!

Ta till exempel frukost och lunch, vi börjar dagen någorlunda bra. Bra matval men kanske lite bråttom för att hinna i tid till jobbet. Jämför nu med middagen. Middagen har en helt annan approach; familjen samlas kring matbordet (det är i allafall ambitionen för många), vi slappnar av, kanske tar ett glas vin eller öl, vi pratar, känner oss bekväma och trygga. Det är måltiden vars rester blir lunch dagen efter så man slipper laga mat igen (anteckna!)

Jag ska ge dig ett bra tips på hur du kan behålla den trevliga delen av middagen utan att överäta.

Som jag skrev ovan så är det mycket vanligt att vi äter bättre mat till frukost och lunch. Om ditt mål att gå ner i vikt så vill du ligga på ett visst kaloriunderskott och det fixar du jättebra fram till middagen. Sen händer det något.

Jag vill föreslå att du har bättre planering framåt kvällen.

Nu vill jag inte lägga en massa ”to dos” på din lista när du egentligen vill slappna av i soffan, men du kan göra det på ett smart sätt utan att det krävs jättemycket energi eller insatser.

Jag pratar om att planera in en aktivitet du gillar och ser fram emot men att du gör det direkt efter middagen. Du går från en njutbar handling (middag) till en annan njutbar handling men som du har planerat in. På det sättet slipper du landa i soffan med en chokladkaka i handen. Det kan vara att läsa en bok eller ta ett bad. Det behöver inte vara något fysiskt aktivt. Passivt är okej! Även om du redan gör allt det där spontant så är det skillnad mot att göra det genom planering. Om du känner att du vill involvera maten i allt du gör (sitta i soffan, titta på TV och äta) så ska du intala dig själv att du alltid kan gå till kylskåpet och ta det du vill ha. Inte göra det per automatik. Ser du skillnaden?

Du ska skapa ett mindset där du känner att du alltid har ett medvetet val. Du är lugn, du agerar aktivt utan att reagera direkt på vad hjärnan vill (du har tränat hjärnan till att associera soffan med mat) utan att ändra på vad du tycker om att göra.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar