/ Artiklar /

Så tar du dig igenom julen med smart ät-strategi

”Det är inte vad du äter mellan jul och nyår som räknas, utan vad du äter mellan nyår och jul!” Hört den förut? Helt sann. Om du inte är jag, eller släkt med Elf (ni vet, i filmen med samma namn där Will Ferrell spelar Elf, som är adopterad tomtenisse med lite osund inställning till just socker). Jag kan utan problem äta så pass mycket mellan jul och nyår att det resulterar i 3-34 kilo plus. Och då är resten av årets hälsomatvanor och gympass ganska bortkastade, känns det som. Det är i alla fall rätt motigt att ”börja om från början” sedan, den 2 januari då man är någorlunda återhämtad från kolhydratskoman.

Man behöver äta 7000 kalorier för att kroppen ska lägga på sig ett kilo. Det kan låta som sinnessjukt mycket, men herregud – räck upp en hand alla ni som någon gång inte kunnat sansa er på ett julbord. Det sticker snabbt iväg, vill jag lova! Prinskorv, köttbullar stekta i massor av smör, glögg, dopp i gryta med smör (jag har norrländskt påbrå och min släkt äter sånt, inklusive palt – grönsaker vet man knappt vad det är i Kalix), rödbetssallad, ris á la Malta, knäck, lussekatter, pepparkakor, pastejer, revbensspjäll…

Man SKA äta gott på julafton! Det ingår i konceptet av mysiga jultraditioner. Det är mysigt, socialt och bara dofterna och stämningen i sig gör att man blir trygg och harmonisk. Ingen (nästan) vill sitta med kokt torsk, broccoli och potatis på julen och tänka på tallrikens makro-innehåll och snegla deppigt på vad de övriga äter. Torsk och broccoli kan du käka resten av året.

Med det sagt så BEHÖVER du inte gå all in. Nöjdheten och tillfredsställelsen infinner sig långt tidigare än du tror och det räcker med mindre portioner och smakbitar än du anar. Och vissa saker kanske du inte behöver alls?

Din julätarstrategi

Bestäm dig i förväg vilken dag du ska äta mer av det du tycker om. Med det menas inte att du ska mula i dig mat från det du vaknar tills du somnar med saliven hängandes i mungipan på soffan, men vilken av alla helgdagar som blir ”värst” ur kalorisynpunkt. Julen är lång. Det är inte hela världen att man njuter av det goda på julafton, men sedan kommer juldagen. Och annandagen. Och klämdagarna. Besök hos vänner och släktingar (kanske ett andra julbord?), en massa rester som ”måste ätas upp” och helt enkelt väldigt mycket onyttig mat hemma i kyl och skafferi (jämfört med det ordinarie utbudet).

Träna på morgonen! Det kan låta galet och feltajmat, men varför ska du skippa träningen bara för att det är julafton? Träningen ger dig energi och julaftonen är lååång. Du blir hungrig på ett skönt sätt och kommer vara sugen på bra mat och inte bara crap. Om du inte hinner till gymmet så räcker en morgonpromenad eller några hemmaövningar med minibands och hantlar.

Hoppa inte över frukosten bara för att du tänker ”Äsch, jag ska ju ändå äta så mycket senare ändå!”. Är du tom i magen är det större risk att du kastar i dig fel saker. Tomtegröt (risgrynsgröt) i all ära, men havregrynsgröt (som du kanske brukar äta) funkar lika bra på julafton som alla andra dagar! Känns kanske onödigt att dra iväg i onyttigheter redan till det första målet? Ät gärna gröt och något proteinrikt till, som ägg.

Stoppa inte godsaker i munnen samtidigt som du gör något annat. Det kan vara en bra regel att ha i huvudet under hela denna dag. Om du tar en näve nötter samtidigt som du skickar God Jul-sms, eller äter knäck samtidigt som du slår in de sista paketen, eller dricker glögg under tiden du fixar med det sista till julbordet – allt sådant blir onödigt intag av mat som du knappt reflekterar över. Välj njutningsstunderna mer selektivt istället.

Erbjud dig att vara tomte! Klä på dig varmt, dra den tunga säcken med klappar över axeln och gå en rask promenad (eller tre) runt kvarteret. Då får du ett naturligt avbrott från stillasittandet och slipper dessutom plocka undan, fixa med disken eller avstyra alla gräl mellan lekande barn, hundar och äldre gäster.

Artighetsät inte! Om värden trugar och vill få dig att smaka någon äcklig fruktkaka, eller barnens hemlagade lussekatter, eller kusin Frasses ischoklad (som du av erfarenhet bara smakar kokosfett och inget annat), tacka vänligt nej och mingla vidare. Folk är rätt stressade på julafton och kommer inte ha tid att ställa följdfrågor kring varför du inte äter och är det någon gång man verkligen kan säga ”Åh Gud, tack snälla – men nu är jag verkligen mätt!” så är det ju på julafton. Eller så säger du bara ”Nej tack” och ger ingen harang till förklaring. Överanalysera inte, som Olga brukar säga. Låt folk grubbla då, skit i det om de nu gör det.

Ta inte om. Alla rätter sammantaget under denna dag kommer att göra dig mer än mätt och tillfredsställd. Även om du älskade ägghalvorna med majonnäs och räkor så räcker det med en. Samma sak med resten, revbensspjällen må vara ljuvligt tillagade. Men kvällen är inte slut än. Gå vidare, stanna inte vid en maträtt och cirkulera kring den för länge. Smaka (om du vill), njut – enough. Gå vidare.

Mellan varje sak/maträtt du stoppar i munnen – drick några klunkar vatten. På så viss håller du vätskebalansen intakt och när man är otörstig så är kroppen mer nöjd rent allmänt och risken för att okynnesäta minskar. Dessutom håller du dig sysselsatt och behöver inte fingra på knäck, bröd, mer köttbullar eller annat.

Just ja, apropå bröd – här gör du förstås som du vill. Men bröd känns annars väldigt onödigt faktiskt på julafton. Mer som utfyllnad och tillbehör och just utfyllnad är kanske det sista du behöver en dag som denna? Du är ju fullmatad med väldigt mycket annat som är gott och mättar bättre än bröd, tack så mycket.

Erbjud dig att plocka av bordet regelbundet. Att resa på sig med jämna mellanrum skapar mindre svullnad i magen vid så här stort matintag.

Välj julmust light. Många är emot lightprodukter generellt och här gör du ett eget val förstås. Jag måste ändå säga att julmust light smakar väldigt likt originalet och jag dricker sällan lightläsk men gör det gärna vid festligare tillfällen. Att dricka den vanliga läsken eller musten tycker jag är otroligt onödigt med tanke på hur mycket socker man drar i sig där. Det känns som ”osynliga” kalorier, som man knappt märker eftersom man dricker dom och sånt kan lätt bli helt oreglerat. Och dessutom… hur ofta dricker man light?

Innan du äter dig proppmätt – var medveten om ditt agerande. Varför äter du? Tror du att du inte kommer att få äta fler julbord i hela ditt liv? Kommer du att sakna något om du inte äter, vad i så fall? Vad händer om du INTE äter vissa saker? Hur kommer du att må då? Och även omvänt – hur brukar du må när du har vräkt i dig för mycket mat? Finn ditt lugn och din mättnad. Den brukar infinna sig tidigare rent fysiskt och kroppsligt än du själv hinner med att registrera den mentalt, så därför är det viktigt att du inte mathetsar utan tar pauser – under hela denna dag. Paus, paus, paus. Du har inte bråttom. Du ska ingenstans. Alla är samlade. Slappna av.

Läs på om vilken julmat som innehåller mer fett och/eller socker än den övriga julmaten. Allt på julbordet är inte superdåligt ur hälsosynpunkt, men det mesta om man ska vara ärlig… Men bara du är medveten om energi- och näringsinnehållet så kan du agera mer eftertänksamt FÖRE du börjar äta.

Lägg ner alla intentioner om att äta perfekt just på julafton (eller andra dagar också för den delen). Det skapar bara ångest och gör dig deppig. Du vill inte gå omkring och känna dig misslyckad på julen. Då är det bättre att känna sig stolt över att inte ha kastat in karaktärshandduken helt, utan gjort så gott man kan – ätit onyttigt utan dåligt samvete, men ändå lyckats undvika det okontrollerade frossandet.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 6 september 2021

Relaterade artiklar