/ Artiklar /

Så ska du tänka innan träningsresan! Del 1: träning

Träningsresor är mycket populära och det finns många olika anledningar till det:

  • Man vill få en ny tändning i sin egen träning
  • Man ser träningsresan som en ”kick in the ass” för att man inte tränat på flera månader och äntligen vill sätta igång 
  • Man vill testa något nytt
  • Man vill träffa människor
  • Man vill få lite sol och egentid

Just nu befinner jag mig, som instruktör, på Fuerteventura på en träningsresa med tidningarna Tara och Amelia. På träningsmenyn står många pass: olika sorters yoga, löpning, HIIT i olika former, mina egna styrkepass, vattengympa, ruffie, dans, aerobics, power walks, cirkelträning, core, rumpa. Puh! Valen är många! Och här har vi några problem att lösa. Så, hur ska man tänka när det kommer till träning på en sådan resa?

Användbara tips från mig:

Ta det lugnt!
What! Vad menar jag med det? Ta det lugnt? Hm…är inte det själva meningen med en sådan resa, att träna, träna, träna? Och träna lite till? Jo…om man är osmart. Det nya smarta är att ha en strategi för sin träning under veckan.

Det största misstaget man gör är att man går all in från dag 1. Visst, man har betalat och vill ha valuta för pengarna. Problemet är att man ”bränner ut” sig redan efter 3–4 dagar och det kan innebära olika saker, som att man har sådan träningsvärk att man inte kan gå eller sitta. Eller att en viss del av kroppen har blivit övertränad, det vanligaste är ländryggen. Har man problem i vanliga fall så kan det bli illa under träningsveckan. För att inte tala om veckan efter resan (som många inte tänker på) när hela kroppen skriker efter vila.

Mer träning är inte mer. Smart är mer.

Bry inte dig om vad andra gör
Grupptrycket är stort under en sådan här resa och det är lätt att dras med i tempot. Det kan vara på gott och ont. Du är du med dina egna förutsättningar, strunta i vad andra gör och hur många pass de hinner avverka. Det är ingen tävling.

Variera intensiteten
Undvik att köra ensidig träning med samma sorts intensitet. Exempel på det är bara en sorts pass, exempelvis bara HIIT, bara cirkel eller bara löpning. Annat felaktigt tänk är kombos av dessa, t.ex. HIIT och cirkel eller HIIT och löpning eller cirkel och löpning. Variera din träning och tänk hellre löpning+ yoga eller HIIT och powerwalk, eller styrka + yoga, eller styrka + powerwalk. Du fattar!

Förmiddag/eftermiddags-tänk
Hänger ihop med förra punkten. Planera passen för olika delar av dagen. Ta t.ex. ett mer intensivt pass på förmiddagen eftersom det passet kräver mer av dig än ett lugnare pass, så var smart och fördela din energi väl under dagen. Det är som med ens vanliga arbete, gör det viktigaste i början av dagen för att du kanske vet av erfarenhet att energin går ner sent på eftermiddagen.

Värmen
Vanligtvis åker man till ett varmare land på träningsresor. Det är härligt att åka till Spanien mitt i november när mörkret är som värst i Sverige. Som svensk är man dock inte riktigt van att träna under gassande sol. Och med tanke på att alla pass sker utomhus så kan det bli för mycket av det goda. Med det menar jag att solen kan vara din vän men även din fiende. Glöm inte solskyddet och att dricka massvis med vatten. Ta alltid en flaska vatten till klasserna, men tänk även på extra vätska under dagen!

Hur många pass per dag?
Så många pass, så lite tid! Tänk så här: om du är inte van att träna 4 pass per dag eller ens varje dag…varför ska du göra det nu? Visst, det är roligt men se punkt 1 och satsa hellre på färre än just 4.

Mitt tips här är 2-3 pass med återigen, varierande intensitet.

”Off” dagar
När mina kunder på MammaFitness får sitt träningsschema så är det mycket vanligt att de även får sina vilodagar schemalagda. Exempel på det: 2 träningsdagar + 1 ledig, 2 träningsdagar + 1 ledig osv. Eller 1 träningsdag + 1 ledig. Eller 2 träningsdagar + 2 lediga. Man behöver sina ”off” dagar även på en träningsresa. Att vila är inte lika med att lata sig, att vila är tvärtom – att ta hand om sig. För att undvika att bränna ut sig så är det smart att få in 1-2 vilodagar eller åtminstone 1 yogapass under ett par dagar.

En till viktig sak att komma ihåg: ta några dagar off när du kommer hem innan du ger dig på dina vanliga pass.

Sömn
Det är mysigt att sitta och prata skit med gruppen en sen, varm kväll. Men har man tränat mycket så behöver man den där extra sovtimmen. Är man inte bortskämd med det hemma i vanliga fall så passa på och sov! Man kan lätt få ihop minst 8–9 timmar. Om man struntar i den där nattdrinken på balkongen 😉

När ska man avstå en träningsresa?

Ja, det finns även sådana tillfällen där man behöver tänka till ett par gånger innan man ger sig på träningsveckan:

Skador
Det gäller olika sorters skadorm först och främst. Har man problem med t.ex. knäna eller axlarna så kan det vara smart att avstå och rehaba kroppen ordentligt.

Du är utbränd
Det är mycket lätt att dras med i tempot och satsa 100% varenda dag (för det är väl det som gjorde dig utbränd till att börja med, eller hur? Prestera i allt du gör, alltid ge 100 om inte 150…) Att satsa 100 eller 150 är just det du ska undvika. Du behöver ett annat tempo och framförallt hinna lyssna på hur just din kropp reagerar på träning och det har man inte så mycket tid med på en resa! Det som skulle passa dig bättre är snarare en yogavecka.

Du har inte tränat på flera månader/år (eller aldrig)
Det säger sig självt att man inte börjar sin träning med en träningsresa. Dels på grund av det antal pass som man är inte van vid, dels på grund av tekniken i olika övningar där instruktören inte har möjlighet att gå runt och peta på varje deltagare. Jag kan ha uppåt 100 deltagare per pass och hur mycket än jag vill så kan jag inte gå och peta och peka på tekniken rent fysiskt. Det du behöver är ett mycket lugnare upplägg som start.

Graviditet
Gravidträning kräver ett helt annat tänk när det kommer till träning. Det gäller både intensitet men även val av övningar. Det är inte alltid en instruktör har kunskaper om gravida kroppar och träning under graviditet, så jag skulle inte rekommendera att åka.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar