/ Artiklar /

Så mycket frukt per dag är okej att äta

Det finns inga gränser för min del, för hur mycket frukt jag kan äta… Inte för att jag äter obegränsade mängder, men jag vet att jag SKULLE kunna äta exakt hur mycket frukt och bär som helst, japp jag har testat!

Tänk er bara själva så här i sommartider: Solmogna nektariner, persikor, aprikoser, vattenmeloner, körsbär, jordgubbar, bigarråer, bananer…

Men hur mycket frukt per dag är egentligen okej? En miljonkronorsfråga!

Jag önskar att jag skulle säga ”det spelar ingen roll” men tyvärr måste vi begränsa fruktkonsumtionen. Varför ska vi begränsa oss? För att frukt har kalorier och kolhydrater. Nej, jag är inte anti-kolhydrat på något vis, som ni redan vet, men att gå all in är onödigt. Ska du äta frukt, så försök att även äta något proteinrikt till, då proteinet dämpar blodsockerhöjningen. Perfekt efter ett tufft intensivt pass då man behöver fylla på sina energinivåer och särskilt om man kommer träna styrka dagen efter.

Läs även: Smoothies – nyttiga mellanmålen du dricker

Här är din kom ihåg-lista!
Mängd: 100 g

Aprikos : 51 kalorier och 9,3 g kolhydrater

Nektarin: 56 kalorier och 12 g kolhydrater

Vattenmelon: 34 kalorier och 7,5 g kolhydrater

Persika: 42 kalorier och 8,6 g kolhydrater

Honungsmelon: 36 kalorier och 7,9 g kolhydrater

Jordgubbar: 41 kalorier och 8,3 g kolhydrater

Vad betyder det för dig?

I att man rekommenderas att få i sig 500 g grönsaker och frukt per dag så räkna dessa i det intaget. Men glöm inte grönsakerna 😉

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar