/ Artiklar /

Så här ska du tänka om du har kört fast

Vi alla varit där.

Hej och yay i början, sen börjar den där första förälskelsen med att nå våra mål att lägga sig… Man missar fler och fler pass, passen börjar kännas tråkiga, vägen till målen är lååång, planera maten är också tråkigt och räkna är definitivt tråkigt.

Hur stannar vi fokuserade oavsett hur det känns?

Först och främst: glöm motivationen. Den finns inte. Den finns enbart till en viss grad, sen måste du se det du gör som jobb. Att hitta ett sätt att fortsätta trots att du inte känner dig uppåt-framåt. Vad skiljer sig från en elitatlet och resten? Det är hur du hanterar när denna situation uppstår. Inte slutar och lägger sig i soffan och tror att de är värdelösa på att bli motiverade och passionerade (passion, ytterligare en fälla by the way!) utan fortsätter oavsett hur du känner dig.

De som lyckas är inte bättre än du, de blir också less och omotiverade, de blir också låga och oinspirerade.

Tricket är att skita i sina känslor. Ta bort dramat. Ta bort höga förväntningar på hur det ”ska” kännas. Vem sa att det ska vara fest vartenda pass? Det är lätt att fortsätta när man har flow, och det händer att man känner att allt är lätt och flyter på. Sen kommer ett litet hinder och här blir det stopp hos många. HÄR avgörs det! De som vinner och de som kommer förlora.

Ett fel många gör är att de ser på sin hälsa som ett projekt.

”Först ska jag ner 20 kg och seeen ska jag….”

Eller: ”Om jag bara kommer i min bikini så blir jag lyckligare.”

Men se på vinnarna: de ser det som sin LIVSSTIL, inte som ett projekt med deadline. Ska du tappa 10 kg för livet, så behöver du göra vissa saker DAGLIGEN under lång tid (så att dessa 10 kg inte kommer tillbaka så fort du tappat dem): äta bra, planera, träna. Under långa perioder.

Bli kär i det du gör!

Och DÄRFÖR ska du göra denna process LÄTT för dig.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 6 september 2021

Relaterade artiklar