/ Artiklar /

Så här ska du äta när du är sjuk

Just nu - Prova oss gratis i två veckor!

Jag har tidigare pratat om hur du ska tänka kring träningen när du är sjuk, nu är det dags att prata om maten då det är minst lika viktigt att känna till.

Ingen har väl missat tarmflorans betydelse för hur bra man kommer att kunna motstå olika sorts sjukdomar? Även hur vi äter och när vi äter kan avgöra hur snabbt vi blir av med alla dessa bakterier och virus.

Om du äter för lite och tränar ofta så är du troligen någon som blir sjuk ofta. Samma sak om du äter för mycket skräpmat – då blir risken högre. Att bli sjuk ofta är en sak, men det kan även bli utdraget. Det tar helt enkelt för lång tid för att bli återställd varje gång du blir förkyld. Att äta ännu mer skräp när du är sjuk kommer inte hjälpa med tillfrisknandet utan faktiskt tvärtom, det kan göra dig ännu sjukare.

Det näringsrik mat gör är att den hjälper oss att slåss mot allt skräp. För att göra det effektivt så behöver vårt immunsystem alla vitaminer, mineraler, enzymer, aminosyror och essentiella fetter det kan få.

När du blir sjuk så påverkas kroppen genom att:

  • Ämnesomsättningen går upp
  • Inflammationsprocessen aktiveras (inflammationer uppstår när kroppen kämpar mot något främmande, som t ex bakterier och virus)

Äta eller inte äta?

Denna fråga får jag ofta, för att inte säga dagligen. Ska man äta som om man tränar när man är sjuk eller ska man sänka kaloriintaget eftersom man är mer stillasittande (ibland liggande)?

Det vi vet idag om äta eller inte äta är att ingen vet vad som är rätt eller fel i denna fråga till 100%.

Det vi däremot vet om mängden mat under sjukdomstider är: Att ligga lite under sitt vanliga kaloriintag förbättrar cellernas försvar. Å andra sidan: Immunförsvaret går ner om vi äter för lite under en längre tidsperiod.

Det bästa rådet jag kan ge är att utgå ifrån dig själv. Gör det din kropp (eller aptit) säger till dig, det är den bästa feedbacken du kan få. (Att oroa sig över vikten när man är sjuk är inte det smartaste!)

Feber och immunförsvar

Feber är faktiskt bra i sig. Vid feber höjs kroppens temperatur och därmed ämnesomsättningen. Det i sin tur hjälper kroppen att bli av med sjukdomen då bakterier inte gillar värme. Å andra sidan så försvinner vätskan från kroppen extra snabbt när man är varm och vi vet att vid vätskebrist kan det ta tid att bli av med skräpet. Så vid infektion är det viktigt med extra vätskeintag men även aminosyror.

Maten och immunförsvar

Finns det mat som påskyndar tillfrisknandet och förebygger förkylningar?

Svar: Ja!

  • Vitlök: naturens antibiotika
  • Kycklingbuljong: förser kroppen med vätska och aminosyror
  • Honung: fungerar som bakteriedödande
  • Fläder: studier visar att fläderextrakt kan förkorta förkylningstiden och minskar känningar i halsen vid hosta

Näring och immunförsvar

När man äter för lite så tillför man inte enbart lite energi till kroppen men även lite näring. Det kan förklara varför en del blir sjuka vid bantning.

Långa perioder av underskott av näringsämnen som protein, järn, zink, magnesium, selen, koppar, vitaminer A, C, D, B12 och folsyra kan orsaka sämre immunförsvar.

Även konstant kaloriöverskott (särskilt fetter som exempelvis transfetter) kan leda till samma sak. Däremot så kan  essentiella fetter som Omega 3 skydda oss från förkylningar.

Socker och snabba kolhydrater kan orsaka inflammationer (som är stressigt för immunsystemet).

För lite protein (aminosyror) kan också leda till sämre immunförsvar.

Järn spelar stor roll i blod- och celluppbyggnad, järnbrist däremot kan göra dig öppen för sjukdomar och göra dig trött.

Detta kan du göra redan idag för att förebygga förkylning:

  • Träna i lagom doser och undvik överträning
  • Räkna ut hur mycket du ska äta och undvik att banta!
  • Undvik att gå upp i vikt så du blir överviktig
  • Tvätta händerna noga
  • Lär dig hantera stress
  • Ät näringsrik mat
  • Mata tarmfloran med probiotika
  • Ta D-vitamin under alla månader som har bokstaven R i sig

Om du är redan sjuk:

  • Drick mycket vätska: té med honung, vatten, kycklingbuljong
  • Vila och sov
  • Ta probiotika
  • Om du är hungrig men har svårt att tugga, satsa på smoothies

Kom ihåg, är man sjuk så finns det inga priser att vinna. Vila istället så mycket du kan och se till att bli symptomfri innan du går tillbaka till dina träningsrutiner.

Krya på dig!

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar