/ Artiklar /

Så här ser ett perfekt träningsprogram ut

Få ett presentkort värt 500 :-

Hur utformar man ett smart träningsprogram? Jo, det finns massvis med osmarta sätt också. Men smart då?

Innan jag går vidare så vill jag bara säga att det inte finns någon magisk formel som gör att du förvandlar din kropp till den perfekta kroppen utan att offra något eller utan att investera din tid och anstränga dig. En liten bit av självdisciplin är också bra att ha. Bilderna du beundrar på instagram är resultat av flerårigt arbete med träning, kost och resten.

I denna artikel vill jag prata om 2 intelligenta och smarta huvuddelar som gör att du kommer lyckas med ditt program. För det är inte bara att gå och träna. Klart du kan göra det också, men förvänta dig inga resultat.

Om du följer dessa principer så garanterar jag dig att du kommer lyckas. Jag vågar ta den risken att lova dig något och det går emot mina övertygelser måste jag nämna.

1. Dina träningspass bestäms av vem du är och vilket liv du lever

Titta på dessa kriterier: de psykologiska (vad påverkar din kost och träning), din livsstil (hur mycket du stressar, hur mycket du jobbar, hur du sover, hur ditt sociala liv ser ut, osv), viljan att förändras (inre och yttre motivation, reality check, förväntningar och viljan att lägga ned si och så mycket jobb för att kunna förändra).

Du kan inte isolera dig från världen du lever i. Din värld: dina familj, barn, jobb, vänner, resor. Du lever inte i ett laboratorium. Du har ett liv och måste kunna kombinera din fitness med resten av livet. Lära dig att kombinera och göra det bästa av två världar (du v/s resten).

2. Programstrategier

Alla intelligent utformade träningsplaner kräver en tydlig avsikt och målsättning. Ett exempel som kan beskriva det är att bara se på hur du reser: Du väljer en viss destination, sedan sättet att ta sig dit, sedan tar reda på hur mycket det kostar, osv. Varför skulle det vara annorlunda från vart du vill ta dig kroppsmässigt?

Skriv ner svaren på dessa frågor:

  1. VAD försöker jag uppnå med min träning?
  2. VARFÖR är denna omvandling viktig för mig (hur påverkar det/förbättrar det mitt liv)?
  3. Är jag villig att göra betydande livsstilsförändringar för att förverkliga detta mål?

Så här mäter du framstegen:

  1. Hur kan jag mäta mina resultat? (Har du blivit starkare? Orkar du träna mer, dvs klarar av flera set än tidigare?)
  2. Är programmet utformas på ett sätt som driver mig mot mitt mål?
  3. Kan du påstå att upplägget du har nu är en grund som kan föra dig vidare till svårare och svårare upplägg och som för dig närmare målet bit för bit? (eller har du ett jättekrångligt upplägg som tar all mental energi att genomföra och verkar sakna möjligheten att kunna bygga vidare med programmet som utgång)

OBS! Det handlar inte om vad som fungerar eller inte fungerar, det är hur det här upplägget fungerar för DIG och livet DU lever.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 10 september 2021

Relaterade artiklar