/ Artiklar /

Så här misslyckas du

Jag skriver ofta om att lyckas med sin träning men idag vill jag prata om flera sätt att misslyckas. Kanske känner du igen dig utan att märka att detta påverkar dig negativt.

1. Du jämför dig med andra
Du jämför dig med din granne, din kompis, andra du ser på sociala medier. De är alltid bättre än du, alltid smalare, tajtare, har större rumpa, mer muskler eller vad det nu än står på din lista idag.

Problemet är att du är kanske äldre, kortare, väger mer, har en annan livsstil, du har fött tre barn och hon inga alls, du har tränat färre antal år än dem du jämför dig med. Alla dessa faktorer påverkar våra resultat. Du kan inte jämföra äpple med päron! Mitt bästa råd til dig är att alltid utgå ifrån dig själv och ingen annan. Du är du med dina förutsättningar.

2. Ditt liv och dina mål stämmer inte överens
Hur ser ditt liv ut? Jobb, familj, barn, hus, vänner, kalas, barnens aktiviteter, egen tid (vad är det förresten?)…och du har mål att se ut som fitnessmodell från Instagram. Som har varken barn, jobb (hennes jobb ÄR att se bra ut), familjeaktiviteter men däremot all tid i världen att lägga på sig själv och sin träning. Hon är dessutom…typ 21. (Se punkt 1). Mitt förslag är att du sätter realistiska kroppsmål och inom realistiska tidsramar. Räkna inte med att komma i din bästa form på 12 veckor med livet du lever (även om du hade levt 21-åringens liv så skulle 12 veckor aldrig räckt ändå – på tal om att vara realistisk).

3. Allt är andras fel
Det är fel på dina gener, det är dina medarbetares fel som tar fram fredagschokladen så fort det blivit fredag kl 12 – helgen kan börja! Du blir serverad något annat än du är van vid på möten, det är fel på dina hormoner (kvinnor älskar prata om sina hormoner, mina artiklar om ämnesomsättning delas flitigt!), det är din partners fel att du sitter med chips i din skål eftersom han tog fram det, det är fel på veckodagen (det är inte måndag, man kan ju inte starta en torsdag) osv osv… Sanningen är att om du verkligen vill, alltså VERKLIGEN vill något så kommer det aldrig spela roll om det är torsdag, om din mormor har övervikt, om din sambo käkar chips varje frukost och om det snöar där ute. Du kommer kunna hitta en väg ut och vara realistisk (se punkt 2).

4. Du tror att det är fel på dig
Det här är en riktig fälla som du kanske inte ens tänkt på. Du tror att det är fel på dig. Du vill alltid ha något att jobba med. Du tror att du aldrig duger oavsett formen. Du samlar på alla dessa ”go hard or go home” (jag avskyr det!) och är medlem i ett flertal fitnessgrupper på FB så till slut vet du inte längre vad är vad och framförallt…vem är DU? Och vad vill DU?

Om du trivs med vem du är nu, varför ändra på det? Varför ändra på det som fungerar? Varför behöver man ständigt en kroppsrelaterad morot? Varför inte börjar se utanför fitnessrelaterad miljö och börja satsa på något annat än ass to the grass? Skriva en bok, resa, lära sig något nytt, ta körkort, lära sig ett språk (står också på min lista).

Unknown

Läs även: Olgas 7 tvärsäkra sätt att komma i superform

Foto iStockphoto

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar