/ Artiklar /

Så här bryter du dig loss från matfängelset

Så många friska kvinnor upplever ångest, rädsla, skuld, stress kring maten. De tänker hela tiden på mat, upplever att maten kontrollerar dem och ärligt talat, det är nedbrytande psykiskt.

(Även män upplever detta förstås men det är dock mest ett kvinnligt problem då kvinnor känner sig pressade att se ut på ett visst sätt)

Den största utlösande faktorn för att utveckla ett ohälsosamt tänkesätt är reglerna man skapar kring maten. Man nollar kolhydraterna, tar bort allt socker, äter ingen mat efter en viss tid på dygnet, ingen frukost på det osv. Till slut hamnar man på ett lågt kaloriintag och utan kolhydrater, som är inget ovanligt alls. Om du börjar leka med macros och eliminera ett helt näringsämne så blir det problem i form av cravings. Om du minskar drastiskt på kaloriintaget så kommer du sluta hungrig, med låg energi, sötsug som i sin tur påverkar ämnesomsättningen på lång sikt men orsakar hetsätning på kort sikt.

Kostregler och deras påverkan

Kostregler är bra att ha enligt dig eftersom det ger dig känslan av kontroll. Om du får ett strikt kostschema att hålla dig till så slipper du ju tänka eller känna efter, vilket är bekvämt och bra. Dock börjar maten bli ”bra” eller ”dålig”. Allt som är utanför planen är dåligt, allt inom planen är bra. Och inte enbart det, du börjar mäta dig själv med dessa kriterier. Håller du dig till planen = du är bra, inte = värdelös och svag som behöver skärpa sig. Det är så här man skapar dåligt samvete kring maten.

I sin tur leder detta till rädslan för vissa livsmedel och skapar ångest i vissa matsituationer där det finns frestelser – frestelser som du är rädd för, eftersom du inte litar på dig själv.

Du är alltid på diet och du är alltid medveten om vad du ”får” äta och vad du inte ”får” äta. Det leder till en större fixering vid svart-vitt tänk eftersom du går och tänker på det dygnet runt. Hetsätning börjar uppstå när man förbjuder sig själv något under längre tid, men när man får ett tillfälle så bryter helvetet loss.

De första effekterna av bantningsreglerna är rätt obefintliga, det är inget som märks. Du känner helt enkelt frustrerad efter varje gång du bryter reglerna. Men du upprepar detta mönstret under flera år och frågorna börjar dyka upp:

”Varför kan jag inte genomföra det här?”

”Vad är det för fel på mig?”

– frågor som lätt utvecklas till självtvivel, skuld och ångest.

Så vad är lösningen?

✅ Först och främst: hoppa av alla strikta kostplaner där du känner dig begränsad i dina matval. Definitivt om din energinivå är låg, du är ständigt trött, hungrig och resultaten dessutom uteblir. Även om du känner att det ger dig kontroll över kosten.

✅ Börja lära känna dig själv och för det behöver du föra kostdagbok där du antecknar om dina dagar. När på dagen blir du hungrig? Hur agerar du i olika matsituationer? Vad händer sen? På det sättet skapar du självkännedom och självtillit.

✅ Du behöver lära dig att vara kalorimedveten men inte kalorifixerad. Det är som att kunna avgöra om en sko kommer passa en utan att prova den. Det innebär att du lär dig vad som är vad (proteiner, kolhydrater, fetter) och vilka mängder du behöver för att kunna fungera på dagarna utan energidippar, kunna träna effektivt och få det du vill få av din kost och träning. Lär dig att anpassa dina portioner med hjälp av ögat och släpp sedan det här med att mäta/väga. Lita på att du kan.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar