/ Artiklar /

Så funkar 90/10-regeln i praktiken

Hur ska du ska tänka när du blir bortbjuden? För att äta ute är ju en del av livet, en av de trevligare delarna. Vi älskar ju mat, eller hur?

Jag vill absolut inte att du ska känna att det finns några förbud när det kommer till hur du ska äta. Ju striktare vi äter, desto hårdare bakslag kan vi få. Och ju mer skräpmat vi tillåter oss, desto mer prövas vår viljestyrka. Och lik förbannat har vi inte lärt oss att välja en mellanväg. Kanske för att vi vägrar tro att en mellanväg faktiskt kan ge oss de resultat vi vill ha. Eller om det är för lätt så är det för bra för att vara sant?

Många kvinnor befinner sig ofta mellan två lägen: mellan bantning och hetsätning i någon form. Hetsätning behöver inte visa sig dagligen, den kan dyka upp i form av en helg efter ett par månader då man varit ”duktig”. Det finns också något slags idé om vad kvinnor ska äta och inte – en ”fin” kvinna tar sallad och inte en stor köttbit till middag. Försök att släppa sådana tankar och strunta i gamla fördomar! Ät tills du blir mätt.

Låt oss prata om min 90/10-regel!

Om vi tar ett helt år – det består av 52 veckor. Sedan har vi stora helger som jul, nyår, påsk, midsommar, födelsedag, bröllopsdag, semester, fredagsmys osv. Låt oss säga att dessa 52 veckor är 100%. Helgerna jag nämnde handlar kanske om 10% av dessa 52 veckor. Låt oss säga 5 veckor totalt. Här har du 90/10 regeln!

I 90% av tiden ska du äta och träna så bra du bara kan och i 10% av tiden har du alltid något att fira och kan äta gott, det du tycker om. Och träning måste man ta paus ifrån då och då för att kunna återhämta sig, så dessa helger blir dina naturliga pauser.

Eller ta en vecka med 35-42 måltider (beror på om du äter 5 eller 6 ggr/v) Då kan du äta vad du vill i 3 av de måltiderna, som exempelvis motsvarar en middag ute.

10% kommer aldrig att kunna påverka 90%. Det är från dessa 90% du får dina resultat, inte från 10%.

Denna regel är lätt att hantera för att den är naturlig och följer livets händelser. Utan krångel och utan begränsningar.

Några tips på vägen:

✅ Se till att du gillar maten du äter. Cravings kan dyka upp när vi inte gillar det vi äter och känner att ”snart är eländet slut och jag kan återgå till mitt gamla liv”.

✅ Sluta att märka mat med ”dålig” eller ”bra”. Problemet med ”dålig mat” är att vi genast blir mer intresserade av just denna mat och ”råkar” vi få i oss något sådant så kommer skuldkänslor som ett brev på posten. Dåligt v/s bra skapar ett svartvitt tänk. Vi börjar döma oss själva utifrån hur vi äter. Tänk på hur en viss mat får dig att må.

✅ Hitta en jämn nivå där du inte känner dig för begränsad och strikt. Ät, känn dig stark, energisk och gå inte all in på helgerna. Är du mätt på rätt saker så går du inte all in. Du orkar inte få ner skräp helt enkelt.

✅ Allt eller inget leder till…inget. När det kommer till kost är det sällan svart eller vitt, det är mycket som är grått. Och det som passar dig behöver inte passa en annan.

90regel end

Foto iStockphoto

Uppdaterad 13 januari 2022

Relaterade artiklar