/ Artiklar /

Så flyttar du fokus från mat till annat

God mat och dryck är livets elixir och något vi verkligen ska njuta av. I rimliga portioner dock. När ”unna sig”-tänket eskalerar (det gör gärna det sommartid, under semestern, då vissa rutiner släpper) – är det lätt att tappa greppet om både balans, kaloriintag, rätt mängd protein och inte bara tillfälliga lyckorus av snabba kolhydrater eller feta snacks.

Vi äter ju som bekant inte bara för att vi är hungriga, utan det finns kanske 2000 andra skäl till att vi vill stoppa något i munnen. Det är enkelt att rättfärdiga okynnesätandet genom att skylla på faktorer som ”en dålig dag”, ”en bra dag!”, att man är deppig, har PMS, vill fira något, är besviken, ensam, uttråkad, stressad eller ivrig. Men det är sedan svårt att vänja sig av vid detta alltför tillåtande mat-beteende när skolstart och jobbet sedan kör igång i slutet på augusti och man står där med sex-sju extrakilon och ett sug efter fikabröd redan klockan elva på förmiddagen.

Läs även: Skräpmaten du behöver rensa ut från din kost redan idag

Så ersätter du mat med känslor och handlingar!
Ditt gamla mat-beteende: Sällskap/förströelse i form av snacks då du tittar på din favoritserie på TV.
Ditt nya mat-beteende: Sällskap av din familj eller partner (eller husdjur), samtidigt som du passar på att göra något annat som håller händerna sysselsatta: typ smörja in nagelbanden, måla naglarna, massera fötterna.

Ditt gamla mat-beteende: Äta när du är ledsen.
Ditt nya mat-beteende: Gråta när du är ledsen. Att få utlopp för sina känslor – både positiva och negativa – är viktigt.

Ditt gamla mat-beteende: Mat som belöning när du lyckats med något.
Ditt nya mat-beteende: Nya kläder (eller skor!) när du lyckats med något.

Ditt gamla mat-beteende: En påse lösviktsgodis som tröst/sällskap på bussen/tåget/tunnelbanan.
Ditt nya mat-beteende: En skvallertidning som förströelse. Eller att scrolla i mobilen.

Ditt gamla mat-beteende: Se fram emot resmål för matens skull.
Ditt nya mat-beteende: Se fram emot resmål för upplevelsernas skull.

Ditt gamla mat-beteende: Enbart umgås med dina vänner eller familj i sammanhang som inkluderar onyttig mat.
Ditt nya mat-beteende: Umgås med dina vänner eller familj på tidpunkter då man inte äter, eller på ställen där man inte äter, som på badhuset, gymmet, stranden, konstutställningar, muséer.

Ditt gamla mat-beteende: Se fram emot parmiddagar för matens skull.
Ditt nya mat-beteende: Se fram emot parmiddagar för sällskapets skull.

Ditt gamla mat-beteende: Husmanskost/pizza till lunch.
Ditt nya mat-beteende: Nyttig medhavd lunchlåda. Alternativt asiatiskt eller lunch från hälsorestauranger.

Ditt gamla mat-beteende: Skylla på barnen och äta samma mat som dom (korv med ris, köttbullar och makaroner, pannkakor, glass, tacos).
Ditt nya mat-beteende: Sluta skylla på barnen, fortsätta att äta samtidigt som dom, men ät snarlik mat (du hittar massor av recept här på mamma.fit: kesopannkakor, bananglass, kyckling med blomkålsris, osv osv). Till slut blir barnen nyfikna på vad du äter – kanske vill de smaka? Kanske kan du laga samma mat till hela familjen?

Läs även: Inga fler ”ätardagar” – så styr du upp maten på helgerna!

Ditt gamla mat-beteende: Äta i ensamhet, för att det är så tråkigt att vara ensam.
Ditt nya mat-beteende: Läsa en bok i ensamhet, eftersom det är så skönt att få vara ensam emellanåt.

Ditt gamla mat-beteende: Äta sent på kvällen.
Ditt nya mat-beteende: Sova sent på kvällen.

Läs även: Olgas supersnabba knep som lär dig att lyckas med nyttig kost

Några snabba tips!
• Hoppa över färdiglagat om du har möjlighet. Helst två mål per dag ska vara hemlagade. Se sommaren som ett tillfälle att lära dig några nya hälsosamma recept.
• Lusläs baksidan på förpackningen av livsmedlet. Lita inte på marknadsföringen av produkten. Var gnällig och kritisk. Är något marknadsfört som fettfritt är det ofta väldigt sockerrikt – eller tvärtom. Undvik tillsatser, det är svårare för kroppen att ”göra sig av” med transfetter, konserveringsmedel, färgämnen och syntetiska smakämnen.
• Handla inte mat då du är hungrig.
• Välj dina tillfällen att äta gott noga! Vad tror du ger mest tillfredsställelse: Att provsmaka sockerkakssmeten både en och tre gånger i smyg eller att njuta av gofika ihop med barnen? Att trycka i dig två hekto lösviktsgodis på väg hem från jobbet eller att dricka ett glas gott vin i trevligt sällskap med en väninna? Att (på grund av dålig planering) äta en ljummen Big Mac & Company till lunch med barnen (istället för medhavt nyttigt mellis/lunch) eller att äta en trerättersmiddag med goda vänner (som innehåller vissa onyttiga inslag men inget friterat eller överdrivet sött/fett utan bara fräscha råvaror, grillat kött, potatis och god dessert i mindre portion)?
• Man behöver inte välja bort ett rikt socialt liv med middagar och mys bara för att man skaffat sig en hälsosammare livsstil! Många tror att gourmetmat är synonymt med grädde, smör och potatisgratäng. Men det finns faktiskt fantastiskt god mat som inte är onyttig. Kryddor (gärna färska!), bra råvaror och kärleksfull tillagning är hemligheten.

Till sist: du kommer inte att behöva gå en hel sommar/semester utan att få dricka Prosecco i solnedgången eller njuta av en glass då och då. Men du behöver planera för att dessa tillfällen blir just tillfälliga stunder och inte norm i din vardag i övrigt. Då blir det även lättare att njuta av dem också.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar