/ Artiklar /

Så blir dina nya vanor hållbara

Just nu - Prova oss gratis i två veckor!

Du har precis påbörjat ditt nya liv. Hälsosam kost efter ett strikt schema, träning och inget godis eller snacks på helgen. Du sitter istället i soffan med dina morötter och te. Du känner dig duktig!

Veckorna går, det känns inte lika roligt längre. Du börjar längta tills dieten är slut och du kan börja äta som vanligt igen. Barnens lördagsgodis suktar allt mer och du drömmer om att få frossa i chips! Du kan till slut inte hejda dig utan tar en näve. ”Jisses vad gott”, tänker du och snart är hela påsen väck. Det dåliga samvetet kommer smygandes med tankar om misslyckande och att allt är förstört. Nu kan du lika gärna fortsätta med barnens rester av lördagsgodiset. Du klarar ju ändå inte av någonting.

Exemplet ovan är mycket vanligt. Vi tror att en livsstilsförändring mot hälsosamma vanor måste vara en smärtsam process där allt vi älskar i matväg måste uteslutas. Maten delas upp i ”bra och nyttigt” och ”dåligt och onyttigt”. Äter du det ”dåliga” är allt förstört och du känner dig misslyckad, äter du det som är ”bra” känner du dig duktig.

Låter det hållbart? Inte direkt.

Det finns ingen nyttig eller onyttig mat. Vi behöver både den mat som ger näring, energi och byggmaterial till kroppens celler och den som ger näring till själen. Lika lite som det är hälsosamt att endast leva på choklad är det att endast leva på broccoli. I slutändan handlar det om hur ofta vi äter något och i vilken mängd. Det ena behöver inte nödvändigtvis utesluta det andra.

För att du ska kunna upprätthålla dina nya vanor är det viktigt att du tänker på följande:

  • Hitta vanor som du kan hålla på sikt, både i medvind och motvind. Känner du att du längtar efter en paus från dina matvanor är de för strikta. Hitta en balans som inte skapar stress eller ångest. Jobba bort tankar kring dieter och matscheman.
  • Sluta kategorisera mat som bra eller dålig. All mat får plats i en hälsosam kost. Förbjuder du dig vissa livsmedel kommer de att bli laddade. Det kan på sikt leda till att du frossar när tillfälle väl ges. Lär dig istället att fylla majoriteten utav veckans måltider med näringsrik mat som håller dig mätt och planera sedan in det du älskar allra mest vid en eller två tillfällen per vecka. På så sätt avdramatiserar du viss typ av mat.
  • Sätt realistiska mål och justera dessa när livet kräver det. Du är ingen robot med superkrafter, du är en människa. Eftersträva hellre ”good enough” än perfektion. Ibland måste vi backa och sänka kraven på oss själva och justera våra mål. Ibland finns det möjlighet att höja ribban och ambitionsnivån. Lär dig att tajma rätt och fortsätt alltid framåt!
  • Skynda långsamt. Att ta till sig nya vanor tar tid! Hur länge har du haft dina nuvarande vanor? Kanske hela ditt liv! Då gäller det att inse att det kommer krävas ett aktivt arbete och tålamod för att införa nya. Med det sagt är det inte omöjligt. Övning ger färdighet. Ju mer du upprepar en vana desto mer naturlig kommer den kännas. Lägg hellre till en god vana i taget än att fokusera på att förändra allt på en gång. En god vana har förmågan att haka samman med fler goda vanor utan att du är medveten om det. Exempelvis – du lägger till mer grönsaker till maten, blir mättare och därmed minskar också sötsuget. Det resulterar i att du äter mindre godis.
  • Var snäll mot dig själv. Blir en måltid eller dag inte som du tänkt dig, so what! En måltid på en vecka är ingenting i det stora hela. Gå vidare och gör andra val vid nästa måltid istället. Inget är någonsin förstört! Se dina vanor som ett livslångt projekt som inte tar slut vid ett visst datum. Med den inställningen finns det alltid tid att komma tillbaka och pressen på dig själv minskar.

Av Sanna Carballo Engerdahl

Foto GettyImages

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar