/ Artiklar /

Så behåller du formen

”Att komma i form är lätt” brukar jag säga. Vem som helst kan göra det. Många har gjort det, kanske även du som läser detta. Det tuffaste jobbet börjar dock först efteråt. Att behålla formen är vad många misslyckas med. Det är som med ett äktenskap, lätt att gifta sig men hur förblir man gift…det är frågan! Men det tar vi i en annan artikel!

Jag är en övertygad anhängare av att skaffa sig vissa vanor och egenskaper som underlättar arbetet, både under själva ”komma i form”-processen men framförallt efter processen. Problemet är att jag inte tror på ”nu är jag i form” heller, utan man vill alltid utvecklas vidare, bli bättre och bättre – det ligger i vår natur. Men vi är också bekväma av oss, så hur löser vi konflikten?

Här kommer mina bästa tips som jag baserar på min 15 års erfarenhet som tränare och coach:

Du behöver en anledning som berör dig emotionellt. Att träna för att träna leder ingenstans. Eller snarare, det funkar bara ett tag men inte i längden. Vi behöver instant gratification, vi behöver få snabb positiv bekräftelse på det vi gör då det vi gör för att få något kostar oss i form av att vara obekväm och göra det vi inte tycker om (till att börja med åtminstone). Enda sättet att hålla oss flytande blir att ha ett syfte som berör oss och som betyder något viktigt.

Strunta i kickstart, nystart, utmaningar, omstart, nyårslöften. Jo, jag vet att min bok heter ”Olgas omstart” men nu är det andra omstarter jag menar. Att ständigt ha en känsla av att du behöver starta om, nollställa, vänta på en måndag eller 1 januari. Tänk efter noga nu: när du leker denna sorts lek med dig själv låter du omständigheterna bestämma över dig, styra ditt liv. Starta nu. Ikväll. Med nästa måltid.

Det behöver inte vara roligt! Roligt är en myt när det kommer till träning. En stor fet myt. Många fäster sig vid det som om det gällde livet. Vet du vad som är roligare? Att ha en stark kropp som orkar vardagen! Att delta i livet med full kraft! Att orka studsa mellan olika moment i livet! ”Rolig” träning innebär ofta ensidig träning för du undviker göra det du kanske borde göra, undviker göra för det känns ju …tråkigt. Fokusera istället på de resultat du får av din träning, feedbacken kroppen ger dig.

Motivation är skräp! Ytterligare en myt som många behöver jobba med. Man tror att man behöver motivation för att träna eller börja äta bättre. För motivation är något som kommer och går. Ska man basera sina aktiviteter på det så kommer man aldrig dit man vill. Börja istället skapa dig momentum, få resultat. Det är vad som kommer ge dig motivation.

Vanor och rutiner. Att det tar 21 dagar att skaffa sig en ny vana är en myt. Det tar ca 3 gånger så lång tid, det är 66 dagar vi pratar om. Att göra samma sak varje dag under 66 dagar. Det är så man lyckas med något nytt. Inte då och då och i mån av tid och lust, utan dagligen och oavsett om du känner för det eller inte. Att äta bättre kräver vissa rutiner och vanor, samma med träning. Det är här problemet ligger, att de som går ner i vikt snabbt genom bantning aldrig hinner med den viktiga delen.

Planera i förväg. Att planera sin kost och träning i förväg är en av vanorna som du behöver jobba på. Planera veckans meny/mat, göra inköp enligt det, laga matlådor, fylla kylen, frysen och skafferiet med näringsrika livsmedel kommer underlätta oerhört! Och på köpet får du behålla din form.

Prioritera. Med det menar jag att skriva in din träning i din kalender. Låt resten vänta eller planeras in kring dina pass. Men var också realist, träningen ska inte ta över ditt liv utan bara vara en del av det.

Utvärdera, omvärdera, justera, backa, ändra helt. Att göra samma sak om och om igen men förvänta sig annorlunda, nya resultat sägs vara tecken på dumhet. Är det något som inte fungerar? Ändra det. Inget är skrivet i sten. Det är bara smart att anpassa din träning efter dina mål och din vardag. Man får faktiskt göra som man vill.

Styrketräning är ett måste. Ju äldre man blir desto viktigare är det att ha styrketräning som träningsrutin. Vi börjar tappa muskelmassan redan vid 30 års ålder och förlusten ökar med 1% per år från att du fyller 40. Om vi inte gör något åt saken förstås! Vad ska man med muskelmassan till? Ja du…håller ämnesomsättningen hög, stärker skelettet (ett måste för kvinnor!), håller oss skadefria och starka i vardagen.

Gräv där du står. Tror du fortfarande att du behöver gå till gymmet för att träna? Big mistake. Träna hemma, det går utmärkt att få resultat med hjälp av hemträning. Det misstaget många gör är att inte ta hemträningen på allvar och inte investerar i tyngre vikter som faktiskt behövs för att kunna utvecklas styrkemässigt, 5 kg för hela kroppen är alltså inte så effektivt.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar