/ Artiklar /

PT-Sofia: ”5 saker jag alltid ser till att ha i kylen”

Det finns vissa livsmedel som jag alltid vill ha hemma. Finns dessa så kan jag alltid på ett eller annat sätt komponera ihop en bra måltid, oavsett tid, dessutom går det att variera sig hur mycket som helst.

Jag är uppväxt med hemlagad mat, vanlig husmanskost. När jag var yngre så var det en period som jag i stort sett levde på cocopops, ni vet – de där chokladflingorna som är löjligt söta och som gör att mjölken smakar O’Boy. Till slut fick min mamma sluta att köpa hem det för jag åt det till frukost, lunch och middag…

Det var väl egentligen i takt med att jag utbildade mig till PT som jag fick upp ögonen för kosten också. När jag började gräva djupare i den och vilken innebörd den faktiskt har, det var först då som jag själv blev intresserad av mer ”hälsosam mat”. Jag har dock alltid älskat att laga mat och äta mat.

Har jag någon mat jag äter i smyg? Nej, det har jag väl egentligen inte. Visserligen så har jag svårt att hejda mig när det gäller jordnötssmör. Inte att jag går wild and crazy, men det blir ändå mer än vad som är bra. Är jag trött är jag typ bara sugen på kolhydrater. Lasagne med mycket ost är en favorit.

Sköter jag kosten minutiöst bara för att jag är PT? Självklart inte, jag är inte mer än människa! Är jag sugen så äter jag, är jag inte sugen så äter jag inte, svårare än så är det inte. Jag lever inte alltid som jag lär och det händer att folk lyfter på ögonbrynen ibland när jag går ut och tar en pizza på stan. Det kan också vara tvärtom, att man får trötta kommentarer som ”ta en pizza och var som folk”. Jag vet om att jag kan äta med måtta och att en pizza gör mig inte tjock, lika gärna som att träna ett pass inte kommer göra mig smal. Det är helheten som räknas!

Här nedan har jag har valt att lista topp fem av de livsmedel som jag inte skulle vilja vara utan i min kyl, frys och skafferi. Jag har även tipsat kring hur du kan mixa ihop dem till bra, balanserade måltider.

5 saker jag alltid ser till att ha i kylen

  • Ägg
  • Kvarg/keso
  • Grönsaker/frukt
  • Kalkon/ost
  • Mjölk

5 saker jag alltid ser till att ha i frysen

  • Fisk av något slag
  • Kyckling el. färs
  • Grönsaker
  • Frysta örter/kryddor
  • Bär

5 saker jag alltid ser till att ha i mitt skafferi

  • Havregryn
  • Knäckebröd
  • Mathavre/råris/bönpasta eller någon annan liknande bas
  • Tonfisk/makrill på burk
  • Hemgjord müsli eller nötter/fröer av något slag

Tack vare dessa då totalt 15 livsmedel kan jag komma hur långt som helst.

Exempel på lunch och middag:

Omelett på ägg med kalkon, ost och grönsaker. Testa att vispa i lite frysta örter/kryddor i äggen så kommer du få en fantastisk smak på din omelett.
Stekt kyckling med kokt bas och sallad/grönsaker. Servera med en kall sås som du gör på kvarg och örter.
Ta en burk med tonfisk och koka bönpasta eller ris. Lägg upp sallad och grönsaker i en tallrik, i med tonfisken och den kokta bönpastan. Blanda i en klick keso och kryddor, rör runt och du har en riktigt god måltid.
Stekt fisk med sallad/grönsaker.
Knäckebröd med kokt ägg och keso, eller makrill. Ta en frukt till.

Frukost, mellanmål och kvällsmål:

Havregrynsgröt med frukt/bär och mjölk
Kokt ägg, stekt ägg, äggröra, omelett
Knäckebröd med proteinrikt pålägg såsom kalkon/keso/makrill och skivad tomat/paprika/gurka
Kvarg/keso med fruktsallad och hemgjord musli
Chiapudding
Smoothies
Grönsaksstavar med en dipp gjord på kvarg och örter
Bananpannkaka som du gör genom att mixa 2 ägg och en banan.

Här ovan ser du inte ett enda konstigt livsmedel som du inte vet vad det är. Du har heller ingen måltid som tar mer än 20-30 minuter. Vem har sagt att det är komplicerat, svårt eller jobbigt att äta bra, ren och näringsrik mat?

Saker som jag gärna undviker att ha hemma:

Det finns ju givetvis saker som jag undviker att ha hemma. Det kan vara saker som jag vet att jag har svårt att hålla mig ifrån. Det som inte finns kan man heller inte äta, visst? Vet jag däremot om att det står en bytta med chokladglass i frysen (som jag älskar) så är jag helt plötsligt jättesugen… Jag har dock ganska bra disciplin, men det vet jag att inte alla har.

Frestande saker som jag vet att jag har svårt att motstå. Det kan vara en sådan sak som jordnötssmör, det är okej i viss mängd, absolut! Men jag kan gå loss totalt på en burk och då är det helt plötsligt inte så bra längre. Så det man vet att man har svårt att motstå är bra att undvika att ha hemma. Varför utsätta sig för frestelser i onödan?

Smaksatta saker. Jag köper sällan smaksatt kvarg och yoghurt. Jag piffar den hellre själv med hjälp av frukt, bär, kakao, kanel, honung, kokos osv.

Saft, läsk och andra söta drycker. Jag dricker vatten när jag blir törstig, gärna med bubblor eller citron i.

Halv- eller helfabrikat, alltså rätter med långa innehållsförteckningar. Färdiga rätter, pulversåser, färdigrullade köttbullar osv. Jag kan absolut äta det ibland, men då är jag noga med att tillbehören är bra. Det kan jag göra själv gör jag gärna själv, men självklart har jag inte alltid tid att stå och rulla köttbullar.

Vitt bröd. Jag bakar gärna mitt egna bröd eller äter knäckebröd. Vitt bröd mättar inte alls och innehåller onödigt mycket socker.

Foto Sofia Johansson

Uppdaterad 6 september 2021

Relaterade artiklar