/ Artiklar /

Om låren blir större men inte rumpan

Få ett presentkort värt 500 :-

När vi blir gravida så ”bär” vi vårt barn på lårets framsida. Tyngdpunkten hamnar framför kroppen och det påverkar även låret. Många kvinnor kommer aldrig ut från det läget och hur mycket än de försöker träna rumpan så är det ändå lårets framsida som gör jobbet. Kontakten med sätet uteblir. OBS! blanda inte ihop fettet på låren med muskler.

Läs även: Vanligaste felen du gör vid rumpträning (för lite mat är ett av dom!)

Här är några tips för dig:
• Istället för att kämpa för att få ner storleken på lårens muskler så ska du satsa på att balansera upp låren och rumpan. Satsa på att utveckla sätet, låta det växa istället och med hjälp av rätta övningar. Välj bort övningar som aktiverar låren och satsa på den som aktiverar enbart sätet. Alltså: inga utfall, inga knäböj, inga enbensknäböj, step ups, benpressar. Dessa är bra övningar och behövs för alla för att forma låren så det är inget man börjar vara selektiv med från början. Har du däremot tränat i några år och börjar bli nöjd med formen så kan du börja vara mer picky och fokusera på övningarna som ger mer valuta för pengarna.

• Wow! Vad har vi kvar då? Ingen panik!

Satsa på övningar med minibands, olika varianter på höftlyft, sumo marklyft, benresningar, bensparkar, olika sorts hopp. Det finns mycket man kan faktiskt kan göra. Men framförallt och det är otroligt viktigt! Du MÅSTE hitta kontakten med sätet i alla övningar du gör. Får du ingen kontakt med just sätet- testa igen och igen. Och igen. Tills du lyckas.

  • Glöm inte att proportionera upp kroppen genom att bygga upp överkroppen så att kroppen ser balanserad ut. Men innan du börjar utesluta det ena eller det andra – ett till tips!  Genomför hela upplägget i min bok ”Starka former – mage och rumpa” innan du blir mer selektiv.
  • Kom ihåg att pusha i alla övningar. Har du ingen intensitet i passen så blir det ingen rumpa. Starkare är målet – det ger dig muskelmassa.
  • Mat! Du behöver mat för att det ska växa något.

Läs även: Träna rumpan som ett proffs med 3D-metoden

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar