/ Artiklar /

Olika skäl till att du svettas (och det luktar illa)

Få ett presentkort värt 500 :-

Alla svettas förstås, vissa mer och vissa mindre. Men varför luktar en del så pass mycket att de lämnar en stank av rutten fisk efter sig? Det kan bero på ett flertal olika faktorer.

Men först – låt oss reda ut vad svett egentligen är:
Svett är en vätska bestående av vatten och salt som kroppen ger ifrån sig via svettkörtlar när den vill kyla ner din kropp vid hårt arbete eller vid varma temperaturer. Men du svettas också om du är stressad, nervös eller sjuk. Svett i sig har ingen doft. Vi har svettkörtlar över hela kroppen och dessa har olika funktioner. Svett från huden, handflator och fotsulor används mest när kroppen ska kylas ned medan svett från armhålor, ljumskar och underliv uppkommer vid nervositet och stress. Svett börjar lukta först när den kommer i kontakt med de olika ämnen som finns på huden.

Svettas du inte alls? Då kan du lida av anhidros som är en oförmåga att svettas vilket leder till att kroppen inte kan kyla ned sig själv. Detta kan leda till överhettning och värmeslag. I värsta fall kan anhidros vara livshotande. Värmeslag en het sommardag botas lättast med att dricka lite vatten (alltså vätska utan alkohol och koffein) och sätta sig i skuggan ett tag. Men fortsätter du att må dåligt behöver du akut hjälp. Anhidros uppstår när dina svettkörtlar slutar fungera och det i sin tur kan bero på en mängd olika sjukdomsrelaterade skäl, som diabetes, alkoholism, Horners syndrom, sällsynta metabola sjukdomar och Parkinsons, för att nämna några exempel. Det kan också var en följd av vissa mediciner eller svåra brännskador på huden.

Vi bör alltså svettas – det är livsnödvändigt – och vi gör det olika mycket, mellan 0,5-4 liter om dagen. Du ska svettas när du är fysiskt aktiv eller befinner dig i ett varmt klimat.

Svettas du när du inte ska – då kan det bero på något av nedanstående skäl:

1. När du är stressad, nervös eller rädd är det kanske du som ger ifrån dig den där inte så fräscha doften av gamla sopor. Vid dessa tillfällen är det just specifika svettkörtlar i armhålan, ljumskar och underliv som avger svetten. Dessa svettkörtlar innehåller äggvita som börjar lukta rutten fisk när den kommer i kontakt med hudens bakterier.

2. Hormonförändringar i kroppen vid exempelvis graviditet och klimakteriet ställer till problem med kroppens termostat vilket leder till att du svettas mer.

3. Du äter en viss sorts mat Om din svett luktar extra mycket ”fisk”, så kan det bero på en ovanlig genetisk sjukdom som heter Trimetylaminuri vilket innebär att kroppen har svårt att bryta ned ämnet trimetylamin som är ett ämne som bildas i ämnesomsättningen. Det är en obotlig sjukdom som drabbar väldigt få människor, men främst kvinnor. Besvären kan lindras genom att man undviker ämnet kolin som finns i ägg, fisk och viss typ av kött. Det ger en illaluktande andedräkt och kroppsodör. Misstänker du att du har denna sjukdom så bör du ta kontakt med en läkare.

4. Du äter inte innan dina pass. Ditt blodsocker sjunker och du börjar kallsvettas främst i nacken och i hårbotten. Du darrar, känner dig yr, illamående, har hjärtklappning och börjar se lite suddigt. Som tur är så kan du snabbt få upp ditt blodsocker genom att äta eller dricka något men fortsätter blodsockret att gå ned så kommer du högst sannolikt att må illa.

5. Du dricker för lite eller inget alls innan dina pass. Är du redan uttorkad och ställer dig och kör ett intensivt pass så kommer du att få symptom som beskrivs i punkten ovan. Uttorkning är ett allvarligt tillstånd och i värsta fall så kan det leda till döden. Drick minst 1,5 liter om dagen, men svettas du mer behöver du dricka mer. För att se till så du inte är uttorkad under dina pass drick 4-5 glas vatten 1-2 timmar innan ditt pass.

6. Då lider av hypertyreos. Svettas du överdrivet mycket? Även när du inte ska svettas? I ett kallt rum, stillasittande och lugn? Då kanske du lider av hypertyreos som betyder en överskott av sköldkörtelhormon vilket leder till att kroppen går på högvarv och man blir lättare ”utbränd”. Detta drabbar ca 1% av befolkningen. Även om symptomen är många och sjukdomen kan skilja sig från person till person så utmärker sig vissa symptom extra som man bör vara vaksam mot: viktnedgång, takykardi (hjärtrusning), darrningar, nervositet, sömnlöshet, muskelsvaghet, värmeintolerans och överdriven svettning. Blanda inte ihop detta med Hypotyreos som är den raka motsatsen och drabbar 30% av kvinnor, främst över 50 år eller efter en graviditet.

7. Överdriven svettning kan också bero på andra typer av sjukdomar som Parkinsons, Lymfom (lymkörtelcancer) osv samt olika typer av mediciner.  Var uppmärksam när din kropp ändrar sitt beteendemönster och kolla alltid upp vad orsaken kan bero på. Svettningar kommer sällan som enda symptom på sjukdom men kan vara den som är lättast för dig att känna igen.

Vill du slippa lukta illa på gymmet så se till att:
Duscha regelbundet
Använd deodorant. Helst på kvällen då det tar tid för den att börja fungera.
Tvätta dina träningskläder, OFTA!
Håll dina känsliga svettkörtlar (armhåla, ljumskar, underliv) rena.

OBS! Undvik parfym! Det finns allergiker på gymmet och lika äckligt som det är med en vandrande soptunna på gymmet så är det obehagligt med en vandrande Wunderbaum.

Källor Sjukdomclinic.com, Prevention.com

Foto iStockphoto

Uppdaterad 6 september 2021

Relaterade artiklar