/ Artiklar /

Olgas tips för att få in träningen under semestern

I min värld så är det inte hela världen om man hoppar något enstaka pass. Eller ens en vecka med träning då kroppen behöver ta pauser under årets gång. Det blir naturliga vilopauser kring, jul, påsk, sommar osv. Ni vet, 90/10-regeln passar väl in även här, inte enbart med maten (90% bra mat, 10% mindre bra).

Men hur klämmer man in träningen när resten av familjen har semester och man kanske vill spendera tiden med barnen och sin partner? Här nedan kommer mina tips!

Morgonträning. Visst, kanske lite tjatigt att höra – men så praktiskt just på semestern. Nu är det dessutom så mycket ljusare där ute så det är lättare att genomföra än en januarimorgon. Fungerar bra även psykologiskt, man vill också äta bra efter ett morgonpass.

Skaffa dig ett aktivitetsband/stegräknare som räknar dina steg. Det hjälper mig hur mycket som helst! Lätt att ha koll på hur aktiv du är, egentligen. De flesta av oss överskattar hur mycket vi rör på oss.

Planera dagen mer noga än vanligt. I och med att man ledig och har inga obligations i form av jobb och dagislämningar så är det lätt hänt att ens rutiner går åt skogen. KAN vara nyttigt ibland men kanske inte hur länge som helst. Så planera in träningen en vecka i förväg men så du ser planeringen, inte bara ”vet” hur veckan kommer se ut.

Var tydlig med resten av din familj om dina behov. Är man van vid att träna så vill man fortsätta träna men det är inte kul att höra: Åh, måste du? Igen? Det är ju semester. Jag tror på rak kommunikation och respekt. Rensa luften, ni vet. Man slipper sura kommentarer och bli feedad med en massa glass.

Reka i förväg: Innan du åker – ta reda på om det finns ett gym i närheten där ni kommer att bo eller på själva hotellet. Utgå alltid ifrån det i din bokning. Samma sak gäller för mataffärer – finns det en livsmedelsbutik inom promenadavstånd?

Det finns två bra semestertaktiker som kan fungera: träna mer och ät mer eller träna mindre och ät mindre. Märk väl att jag inte säger ”träna mer och ät mindre” som det är det mest vanliga – för det funkar ju inte (inte ”träna mindre och ät mer” heller för den delen…). Eller ät mindre en dag och mer nästa dag utifrån hur aktiv du är, kroppen ställer inte om sig så här snabbt.

Vad väljer du?

För det är ge och få tillbaka. Det du ger, det får du tillbaka. Självklart får du släppa loss med kosten och hoppa över träningen, men kom ihåg att det finns en morgondag. Alltid. Så acceptera hur du vill göra, gör en plan och kör på det.

Foto Andreas Lundberg

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar