/ Artiklar /

Olgas icke hemliga kostplan för att DU ska lyckas

Allt är mycket enkelt. Egentligen. Allt genialiskt ligger i enkelheten. Men ändå krånglar vi till det för vi tror att vi ska kriga och kämpa för att få våra resultat.

Saken är att det ÄR enkelt. Alltså väldigt enkelt. Men man behöver lära sig även det enkla. Jag vill visa er hur ni ska tänka och agera för att äntligen hitta ett sätt att äta och ett sätt att träna om ni vill tappa fett och bygga lite muskler.

Olgas icke-hemliga kostplan

  1. Små förändringar kan ge stora resultat. Du behöver inte nolla allt när det kommer till kost. Börja smått istället! Ta bort uppenbart skräp, minska på snaskandet och bli istället mätt efter varje måltid. Räkna med att kunna vara mätt i tre-fyra timmar efter varje måltid. För att bli mätt så behöver du ha protein till varje måltid, rätt sorts kolhydrater, lagom med fett och så äta tillräckligt förstås. Att börja förändra hur och vad du äter är viktigare än att börja träna. Så mitt tips är att fokusera på maten först, låt oss säga i två veckor.
  2. När du väl börjar träna så ditt mål ska vara så här enkelt: se till att bli starkare och starkare. Inget annat. Genom att bli starkare så kan du lyfta tyngre och tyngre = musklerna växer när du överbelastar dem. Ta bort fokuset från cirklar, Tabata, att svettas och sträva efter att få träningsvärk (det får du ändå!).
  3. Ta ansvar för allt du gör och äter UTAN att döma ut dig själv. Det här är det svåraste. Att sätta lappar och etiketter på sina framsteg och misslyckanden (det finns inga misslyckanden, bara feedback). Om du dömer ut din kostdagbok…väx upp, tjejen! Att inte döma innebär att ta bort alla känslor kring det du äter. För du väljer ju SJÄLV!
  4. Sträva efter rutiner och vanor kring kosten. Det ger dig frihet i alla situationer. En vegetarian skulle aldrig beställa en hamburgare, DET är en vana, rutin och ”regel” som sitter djupt inne. Hitta dina rutiner!
  5. Lär dig ligga ett par steg före. Det heter även ”planera”. Det behöver inte vara värsta tvåstjärniga gormetmaten, men återigen, det enkla underlättar. Kokt potatis (som du kokade i förväg), kokta ägg (som du kokade när du kokade potatisen), ta fram en tonfiskburk, en näve spenat och blanda allt detta. Blanda 1 msk olivolja med vinäger och här har du dressingen. Tiden du nyss har spenderat? Tre minuter.
  6. Fokusera på två saker: kvalitén på maten och kvantiteten på maten. Kvantitet ger dig viktnedgång, kvalitén ger dig muskler och minskning av underhudsfett. Läs gärna igen det jag skrev. Inte fattat? OK. Äter du lite (oavsett vad du äter) så går du ner i vikt. Vem som helst kan göra det. Ät soppa och gå ner i vikt. Men om du börjar tänka på VAD du stoppar i dig och vad som krävs för att nå dina mål så blir innehållet mycket viktigare.
  7. Se till att inte gå hungrig under längre perioder. Att vara hungrig i 30 min är ingen fara, men om det har gått timmar och timmar sedan du åt sist så har vi ett problem.

Rätt enkelt, va?

Foto Andreas Lundberg

Uppdaterad 6 september 2021

Relaterade artiklar