/ Artiklar /

Olgas 14 enkla tips för krångelfria resultat

Min melodi är enkla och genomförbara tips kring hur man kan förbättra och optimera sin träning. Det är vad jag har jobbat med i många många år. Självklart utgick jag ifrån mig själv till att börja med, en trebarnsmamma (på den tiden och när jag började som PT) hade sällan tid för jätteavancerad matlagning. Eller för krångliga avancerade träningsupplägg för den delen. Sedan dess har jag blivit mästare på att förenkla allt som går att förenkla, optimera allt som går att optimera…

Lärt er att börja tänka annorlunda. Gå från den krångliga tidskrävande stressiga tillvaron till ett lugnare liv och med resultat framförallt.

Även denna lista är inget undantag, här har jag samlat mina tips som kan underlätta för er…om man följer tipsen förstås. Och det är ju det, att veta är en sak, att faktiskt göra något är en heeeelt annan. Plocka ut det som passar ditt liv och sätt igång redan idag.

14 tips som kan förändra ditt liv redan idag

  1. Undvik att helt eliminera maten du gillar. När du gör det så blir effekten tvärtom, du vill ha denna mat mer än någonsin, du kommer att tänka på den konstant, drömma om den. Det är så psykologin funkar! MEN ät inte för sakens skull – välj dina tillfällen.
  2. Välj vilken av dagens måltider du kommer göra mer näringsrik än tidigare. Istället för att ändra på alla 5 (eller 4), välj EN måltid. Visst, att ändra på samtliga saker och vända upp och ner på allt funkar för en del, men för andra funkar det bättre att fokusera på en sak i taget.
  3. Träning: starta långsamt. Om du aldrig kunnat träna 5 dagar i veckan tidigare, varför tror du att denna gång är annorlunda? Börja med 2-3 pass per vecka, stanna där och kör så ett tag. Utvärdera. Passar detta antal träningsdagar i ditt liv?
  4. Har du kortare raster på jobbet? Istället för att springa till kaffeautomaten – gå ut. Andas. Gå några varv.
  5. Börja fundera över ditt snaskande. Hur ofta per dag stoppar du in maten i munnen? FÖR ofta? Lite här och där? Fundera vad det beror på. Stress? Att du har tråkigt? Du gör det kanske utan att ens tänka, dvs av ren (o)vana?
  6. Undvik att dricka dina kalorier. En caffelatte kostar dig betydligt mer (på alla sätt!) än vanligt vatten.
  7. Styrketräning borde vara en del av din träningsvecka. Bygga muskler, bli starkare, få bättre hållning… du får inte det med någon annan träningsform.
  8. Se över vilka du umgås med. Känner du dig uppåt-framåt efter att du har umgåtts med dem eller snarare tyngd av deras shit som de häller över dig? Stödjer de dig i det du gör eller tvärtom – kritiserar och trycker ner? Vad ska du med en sådan omgivning till?
  9. Ha koll på hur mycket du äter. Att veta och tro att man äter ”bra och nyttigt” är en sak, men är du säker på att du vet att du får i dig tillräckligt? Tro mig, att ta reda på det blir en stor ögonöppnare. Tacka mig senare.
  10. Skapa morgonrutiner, hur du startar dagen. Jag är på deltagarna i min Facebook-grupp att börja skriva varje morgon om sina intentioner för dagen men med ett kraftfullt manér. Vi programmerar hjärnan för alla utmaningar en dag kan ge – och klarar det utmärkt. För man har bestämt sig där uppe. Testa du med!
  11. Öka ditt intag av grönsaker. Om du ska nu välja så välj hellre grönsaker än frukt. För ja, många älskar frukt… Därför blir det mindre grönsaker som innehåller mycket mer näring än frukt gör.
  12. En idé till dig om du vill minska på sockerintaget: Om du har skräp hemma (alla kan inte hålla sitt hem skräpfritt och det respekterar jag), placera det långt ifrån dig så du blir tvingad till att resa dig upp dig och gå för att hämta det. I gäststugan? Förrådet?
  13. Istället för att hela tiden fokusera på slutmålet, fokusera hellre på vad du gör varje dag för att nå dit du vill nå. Att se the big picture är bra men det kan kännas too much och för överväldigande. Så lägg ditt fokus på en dag i taget. Som i sin tur kommer att leda dig dit du vill. Ta dock reda på vad är det du behöver göra för att komma dit.
  14. Se över hur du äter i det stora hela: Känner du dig begränsad? Olycklig? Känner du att maten är ett måste? Försök att istället hitta ett sätt där du får allt du behöver från mat: maten ska kanske smaka på ett visst sätt, ge energi, stödja dig i din träning, ge dig möjlighet att gå ut och äta om du vill plus att du kan klara dig överallt utan att känna att du spårat ut.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 6 september 2021

Relaterade artiklar