/ Artiklar /

Olga: ”Träna mindre – men smartare”

Just nu - Prova oss gratis i två veckor!

Visst försöker vi anpassa vår träning och vår kost efter våra liv? Inte trots våra liv men just efter hur vi lever, våra sociala aktiviteter, våra barns tider, våra jobbtider osv. Jag försöker göra det i alla fall. Visst är det trixigt och fixigt ibland, visst tackar jag nej till vissa saker som exempelvis dessert, men det är inte hela världen i mina ögon. Ingen kommer att döda mig för det eller bli en ovän.

Vi vill att maten ska passa alla i familjen. Men det här med ”vad kommer barnen att säga?” är en stor skräck i Sverige. Som om det vore förskräckligt att mamman äter annorlunda! Men inget av mina barn har någonsin undrat. Jag tror att de struntar fullständigt i om jag hoppar pastan och tar quinoa istället.

Vi vill undvika ordet ”diet” för det låter väldigt kortvarigt och de flesta dieter brukar sluta katastrofalt – man går upp lika mycket som man går ner plus lite till.

Hur vet man när kost och träning är en livsstil?

Svara på frågan: Kan jag se mig själv äta så här för evigt? Livet ut? Även om jag reser? Äter ute? Om du hela tiden fokuserar på quick fixes måste du fundera över din inställning. Och ju snabbare du går ner desto snabbare går du upp. Bestående resultat behöver tid och tålamod.

Hur ser din träning ut? Känner du dig helt slut efter varenda träningsdag? Tränar du varenda dag i veckan utan uppehåll? Räknar du minuterna tills passet är slut? Tro mig, det är många av mina kunder som fått rekommendationen av mig att sitta och spotta i taket (ryskt ordspråk) minst en gång per vecka. Inte ens ta en promenad, utan bara sitta och vara. Andas och se sig omkring.

Följer du någon annans kost? En nära vän till mig åt vegetariskt i många år för att hennes man är vegetarian. För familjefriden orkade hon inte kämpa emot och åt som han. Förstå hur hon led! Hon tränade hårt och du gissar rätt – hon hade för lite protein i sin kost och var hungrig hela tiden. Eller ett annat exempel, många av oss mår inte alls bra av LCHF eller andra dieter, så varför plåga sig själv i onödan? Vi har alla olika livsstil, vi tränar olika mycket, vi är olika friska – låt oss inse det!

När det gäller din träning – tänker du i termerna ”mer”, ”hårdare”, ”tuffare”, ”mer cardio”, ”mindre kalorier”, ”fler träningsdagar”? En gång i tiden fick du resultat med dessa resonemang, men kroppen kommer ikapp, man blir äldre och till slut säger den stopp. Det du ska göra är att fundera ut istället är hur du ska träna mindre men smartare. Ni vet, samma resultat men med smartare träning. Fokusera på kosten, gör bra matval-det är grunden. Styrketräning 3-4 gånger i veckan, satsa alltid på några basövningar i varje pass. Inga långa cardiopass men kortare och intensivare. Less is more!

Kom ihåg! Vi pratar om livsstil, något vi ska kunna hålla oss till livet ut.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar