/ Artiklar /

Olga: ”Så här hanterar du food pushers”

Food pushers är alltså de som försöker mata dig fast du inte vill. Särskilt ofta dyker de upp på fredagar, lördagar, eller vid festliga tillfällen, eller då du går och tar en fika.

”En liten bit skadar inte”

”Du som är så smal kan väl äta vad du vill?”

”Det är lördag!”/fredag/söndag/kalas/jobbfika

”Man måste ju få leva också!”

”Jag skulle aaaldrig kunna leva så”

”Unna dig, du är värd det!”

Många kommenterar på hur du äter (eller inte äter), att makrillen på burk luktar kattmat och att kycklingen ser ut som ett lik (min mans kommentar om min kyckling…).

Tänk att nu när du äntligen äter normal bra mat varje dag utan att vara för extrem åt något håll så kommenteras det, ingen sa något om när du drack Nutrilett eller vad det du nu drack då. Är inte det konstigt? Om du dessutom har en ”allt eller inget”-bakgrund så kan det bli jobbigt att ständigt slåss mot alla food pushers nu när du mer jämn med maten och träningen.

När folk kommenterar och pushar mat på dig, så missar de dessa moment:

  • Nej, att äta nyttigt är inte lika med att lida, att äta skräp betyder inte ”leva livet” heller.
  • Du behöver inte äta för att känna dig ”värd”.
  • ”Unna” är ett ynkligt ord. Man tar eller inte tar det man vill ha. Man väljer.
  • Man behöver inte gå loss bara för att det är helg.

Så vad gör du åt det här?

Du tackar nej. Det är inte svårt att göra det. Du måste börja praktisera att säga nej till något varje dag. Testa så får du se! Gör du det tillräckligt länge så blir det lätt.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 6 september 2021

Relaterade artiklar