/ Artiklar /

Olga: ”Så får du dina nya vanor att hålla i längre än 5 veckor”

Hur får man ihop alla delar man gått igenom gällande att rensa i kosten, sätta ihop en balanserad måltid och få till vettiga träningsrutiner?

Man praktiserar.

Man blir bra på det man gör ofta.

Att ha intentioner om en viss livsstil är en sak men att leva med den nya livsstilen är en helt annan. Att hålla motivationen vid liv är inte alltid lätt, det är då vanorna kommer med i bilden. Att lita på att man kommer vara motiverad 24 timmar per dag är en utopi, det kommer aldrig att hända. Du kan gå tillbaka till dig själv! Hur länge varade den första ”förälskelsen” i ett träningsprogram? Ny kost? 5 veckor? Tror du att en atlet är motiverad inför varje tävling? Oftast krävs det ett par år av hård träning och bra kost när ingen ser.

Om några av dina tidigare försök inte lyckats, kan det mycket väl bero på att du inte hade vissa vanor, till exempel att planera maten eller laga maten i förväg – du kunde inget om hur mycket du skulle äta, du kunde inte tacka nej till allt som stod i vägen för dagens pass. För att inte tala om att du har varit för sträng med kosten och det var för många förbud kring det, eller att du inte hade någon fast strategi för träning utan hoppade runt. Allt detta går att åtgärda men då krävs det förstås vissa ansträngningar.

✅ Avsätt t ex två dagar i veckan för matlagning, förslagsvis onsdag och söndag. Så du har matlådor för flera dagar framåt.

✅ Gör en inköpslista, handla online för att spara tid.

✅ Boka in din träning i din kalender, inget får rubba dessa tider.

✅ Lär dig att stiga upp en timme tidigare om det går, för att ta en promenad ute eller för att kunna träna före jobbet. Förbered träningskläderna kvällen innan. Jag känner en som sover med träningskläderna på!

✅ Omge dig med människor som lyfter upp dig, inte som ständigt kritiserar, ifrågasätter och trycker ner dig. Det ÄR svårt att alltid kämpa i motvind. Eller så tar du en allvarlig diskussion med din partner eller familj (man kan skaffa nya vänner)

Alla dessa mindre moment bidrar till en stor långvarig hållbar förändring, man behöver inte ens tänka på det när vädret där ute blir +1 grader och regn på det. Man bara gör det!

Foto Frida Wismar

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar