/ Artiklar /

Olga: ”Därför får du sämre resultat när du bantar”

Målet med träning är att bli starkare, säkrare, uthålligare och att hålla överhuvudtaget. Inte att bli svagare men det blir man pga bantning och ojämn kost. Eller när man straffar sig med träning och mindre mat (för att man överätit en dag) och som följd blir man ännu svagare i sin träning. Vem orkar med att straffa sig, att svälta sig, att aldrig bli nöjd, att aldrig bryta mönstret? Vem har TID för det?

Tjejer! Banta inte ner er, bryt inte ner dem (få) muskler ni har. Bygg upp er istället! För att göra det så måste ni förstås träna, men också äta. Vill ni ha former från styrketräningen– maten är er kompis. Vill ni ha resultat av ert slit – maten är er kompis. 

Att ständigt ligga på kaloriunderskott är fel väg att gå när det gäller styrketräning. Inget kan växa ifrån ingenting. Att helt strunta i påfyllning av mat efter styrkepasset kan vara det största misstaget många tränande kvinnor gör. Resultatet på gymmet blir lidande och det är inte så konstigt om man känner sig trött och orkeslös.

Styrketränar du så håller du din ämnesomsättning hög, med enbart bantning blir ämnesomsättningen slö. För som bantare så äter man alltid lite och kroppen är så pass smart att den vänjer sig vid lite energi och förbränningen minskar.

Jag skulle aldrig i livet träna styrka sex gånger i veckan och leva på 1200 kalorier om dagen. Det är inte ett liv för mig, för då kommer jag inte att räcka till annat: mitt arbete, mina barn, mitt hem. Sedan är jag tillräckligt smart för att räkna ut att det är ohållbart och så fort jag minskar på träningsdosen och börjar äta så kommer jag att gå upp i vikt igen i raketfart. Dessutom kan du få en massa problem med din sköldkörtel, mage osv. För det är så vi fungerar. Jag har sett många exempel – och det är inte värt det.

För lite mat på veckodagarna innebär lite energi – alltså hunger och dålig prestation på passen. Dålig prestation på passet = att inte orka lyfta lika tungt som vanligt. Att inte orka lyfta tungt = dålig muskelutveckling, då muskeltillväxt kräver bland annat överbelastning, alltså att man lyfter tyngre och tyngre. Lite mat innebär även för lite näring, samt för lite protein, som är kroppens byggstenar, det som musklerna växer av. Efter en vecka med bantning och för lite näring, kommer helgen och då känner du för lite glass, lite godis, lite mysbrunch med tillbehör, lite popcorn, lite vin, lite chips, lite pannkakor osv. Du överäter, även om det i dina ögon inte alls är mycket till mängd. Men få har koll på detta med ”lite”. Skräp innehåller kalorier, mycket av det. Lite till volym, men det kostar dig dyrt! Så, 2,5 dagars skräpmat till helgen med noll näring. Igen. Lite näring på veckorna och lite på helgerna.

Hur du än vrider och vänder på det så står du där återigen utan tillräckligt med protein och näring. Men kaloriöverskottet har du minsann klarat av med råge.

Lösning! Hitta en jämn nivå där du inte känner dig alldeles för begränsad och strikt. Ät, känn dig stark, energisk och gå inte all in på helgerna. Är du mätt på rätt saker så går du inte all in. Du orkar inte få ner skräp, helt enkelt. Gör som eliten! De ÄTER utifrån hur de tränar. Vad gör vanliga Svenssons? Jo, de försöker banta samtidigt som de tränar…

Foto iStockphoto

Uppdaterad 10 september 2021

Relaterade artiklar