/ Artiklar /

Olga berättar om sin nya bok ”Olgas omstart: Mat, träning och hormoner när kroppen förändras”

Just nu - Prova oss gratis i två veckor!

Varje gång jag skriver en bok så brukar jag säga: den blir SÅ bra! Så tänkte jag även denna gång! Men! Denna bok är den bästa hittills. Jag har lagt in hela min själ i den. Inte att jag inte gjort det med mina andra böcker, men här gick jag that extra mile på riktigt.

Rent generellt är jag emot ordet ”omstart” överhuvudtaget. För mig finns det bara en start, sen fortsätter vi framåt men bara olika snabbt. ”Olgas omstart” handlar om hormonell omstart dock, dvs. vi har ett nytt läge när vi kvinnor blir äldre. Så denna bok är inte till för dig som vi kicka igång hösten eller vill börja lära dig äta och träna för att du aldrig gjort det tidigare. Denna bok riktad mot dig som redan tränar och har någorlunda koll på kosten och du har hunnit testa en del. Men problemet är att du inte kommer någonvart med det!

Jag tar upp allt i denna bok och fokuserar inte enbart på ”träna så här och ät så här”. Denna approach kan förstås funka för vissa, men det är så mycket mer som påverkar dina resultat och ju äldre du blir desto viktigare blir det att tänka mer på livsstilen än på dina träningspass eller vad du äter till frukost. Det är stressnivån, sömnen, ditt förhållande till maten, dina relationer, träningen, ditt mindset…du är mitt i livet med allt vad det innebär! Och här har vi våra hormoner som börjar spöka redan vid 40. För vissa ännu tidigare. Så vad gör man?

Du behöver en helt ny strategi nu när läget och förutsättningarna är annorlunda. Och strategin består inte av ännu striktare kost eller ännu fler och hårdare pass. Det är framförallt att stressa mindre och vara mer medveten om hur mycket du rör på dig i vardagen. Nej, det är inte lika med att mesa runt utan det är vad som påverkar dig mest om du är kvinna.

Ta stress, till exempel: stress består inte enbart av att jobba ett par timmar extra någon dag utan det är sömnbrist, mycket träning, lite mat, bantning, när du utesluter kolhydrater, när du blir sjuk (och det blir man ofta av ovan anledningar), när du måste hinna med ditt hem, din partner, dina barn, andra sociala händelser. Och om du tränar 1 t per dag men sitter still i 23…är du vältränad då? Inte särskilt. Det som ger mest nytta ur energiförbrukningssynpunkt så är det alla spontana rörelser du gör under dagen, det står för hela 15% av din energiförbrukning (matsmältningen står för 5% om vi ska jämföra med något). Så alla steg räknas! Men äter du för lite så blir du låg på energi och rent omedvetet börjar du röra på dig mindre, du går inte i trappor i onödan om man säger så. Och det finns inte så mycket mat att smälta för den delen, så denna sorts energiförbrukning går också ner.

Man lägger inte på sig all extra vikt för att man blivit äldre, det är inte fel på din ämnesomsättning. Det är för att du rör på dig mindre och för att du börjar tappa muskelmassa, och siffran är 1% per år vid 35. Så när du är 45 blir förlusten märkbar! Men självklart kan du pigga upp ämnesomsättningen genom att styrketräna (bland annat) och i boken visar jag visar dig hur du ska tänka kring det utifrån dina nya förutsättningar. Boken innehåller även:

  • 35 olika recept för frukost, mellanmål och lunch/middag. Maten är enkel att förbereda, om du har min bok ”Olgas mat” så vet du att förenkla är min melodi när det kommer till kost.
  • Jag kommer ge dig tips på hur du ska förbättra din sömn och hur du ska minska på stressnivån. För att inte tala om ett helt avsnitt om våra hormoner eftersom boken handlar om just det, trots allt!
  • Du kommer hitta tips om hur du ska tänka kring olika matbeteenden för jag anser att vi måste gå bort från ”bra/dåligt”-tänk när det kommer till mat. Förbud och ramar skapar mer problem än det löser.
  • Vi ska även jobba med at sluta fred med oss själva och det gör vi genom att ställa obekväma frågor och gräva på djupet.

Som sagt, en mycket omfattande bok som jag hoppas ni kommer uppskatta! Här kan du beställa ”Olgas omstart: Mat, träning och hormoner när kroppen förändras”.

Foto Kristian Pohl

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar