/ Artiklar /

Nej, du kan inte träna bort skräpmaten i efterhand

Visst är det rena drömmen att kunna äta vad som helst, träna och få de resultat man önskar? Så kanske du kunde göra. När du var 18.

Du är dock inte 18 längre. Ämnesomsättningen går ner ju äldre vi blir (särskilt om vi alltid levt på våra gener utan att behöva träna och tänka på vad vi äter och ansågs som ”lucky ones”)

Ibland får jag mejl där kvinnor undrar om varför vi på MammaFitness jobbar med enbart maten under en vecka innan man får sitt träningsprogram (åh – vi jobbade TVÅ veckor med enbart maten för några år sedan!). De vill så gärna hoppa på träningsprogrammet direkt för ”de kan maten” (det kan de inte, som det brukar visa sig senare. Ungefär 90% av våra kunder behöver lära sig äta, dvs optimera intag av proteiner, äta ofta nog, tajma in, lära sig planera osv). Det är även ett typiskt nybörjartänk, övertron på att träningen kommer att lösa alla problem med vikten eller muskler.

Fel.

”Träningen kommer inte att lösa alla problem med vikten”

Reality check:

Kalori in och kalori ut. Under 30 min styrkepass förbränner du 200 kalorier, 20 min simning förbränner lika mycket och 45 min promenad likaså. Och vad är 200 kalorier i mat? Det är en halv hamburgare, en halv muffins eller 0,5 dl Baileys.

Även om det inte alltid handlar om kalori in och kalori ut (vi har även hormoner som spelar in) så är det ett rätt bra exempel på vad saker och ting ”kostar” och hur snabbt det går att få ner dessa 200 kalorier utan att man blir nämnvärt mättare. Och det tar tid att förbränna dessa 200 kalorier. Vi tror att vi gör av med mer än det är. Vi tenderar att överskatta hur mycket vi rör på oss och underskatta hur mycket vi äter. Men faktum är att vi är inga elitatleter där man äter 5000 kcal/dag och tränar med hög intensitet flera och åter flera timmar per dag.

Skräpmat ger ingen näring. Varje livsmedel innehåller kalorier: protein, kolhydrater och fetter.

När du tränar för specifika mål så är behovet av olika näringsämnen högre hos dig än hos dem som inte tränar. Om du ska öka i muskelmassa så behöver du protein. Skräpmat ger sällan tillräckligt med protein utan snarare enbart snabba kolhydrater, s k tomma kalorier som inte tillför kroppen någon näring. Och på tal om snabba kolhydrater: de höjer ditt blodsocker snabbt och du känner dig mätt en stund, sen blir du hungrig igen efter 30 minuter när blodsockret gått ner. Äter du s k långsamma kolhydrater (som är bra för dig) så hålls blodsockret jämnt under flera timmar och du förblir mätt under längre period.

Skräpmat mättar inte. På tal om hungern: en halv muffins håller dig knappt mätt, däremot 2,5 ägg kommer hålla hungern borta i 2-3 timmar. Bra mat innehåller oftast färre kalorier än skärp och volymen är större – det fyller på magen bra. Hjärnan reagerar inte enbart på vad den får utan hur mycket den får, när man känner sig mätt. Grönsaker av olika sort är bra på just det, de ”kostar” mycket lite i kalorier men ger mycket volym. De innehåller även fibrer som bidrar också till mättnad.

Skräpmat ger dålig återhämtning. I och med att skräpmaten innehåller knappt någon näring så blir det svårt att få i sig nödvändigt protein och bra kolhydrater om du alltid lever på glass och mackor. Skräpmaten gör dig dessutom trött och du kan inte prestera på dina pass optimalt som du kanske skulle kunnat.

Om du märker att du alltid försöker träna extra mycket och extra länge dagen efter du ätit skräpmat: tänk om! Det är inte bara värdelöst och du kommer aldrig ikapp, men det är även otroligt påfrestande mentalt.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 10 september 2021

Relaterade artiklar