/ Artiklar /

Navelbråck – otäcka men viktiga fakta du bör känna till

Just nu - Prova oss gratis i två veckor!

Jag vet inte hur många gånger har jag fått mejl från kvinnor som inte tagits på allvar när deras navelbråck upptäckts. ”Tryck det tillbaka bara”- så låter det i många fall.

Jaha…

Vad är navelbråck?
Diastasis recti (DR – även kallat ”magmuskeldelning”), navelbråck och framfall orsakas bland annat av samma sorts problem: alltför för högt buktryck. Detta tryck byggs upp inne i buken och har ingenstans att ta vägen förutom utåt och nedåt.

Alla aktiviteter som ökar buktryck kan förvärra både framfall, DR och navelbråck. Exempel på sådana aktiviteter kan vara tunga lyft gjorda på fel sätt, hosta eller även då du sitter på toa och gör nummer 2. Tänk dig en cylinder med ett hål i botten och en ballong som blåses upp inuti cylindern. En del av den uppblåsta ballongen kommer bukta ut genom hålet. Ballongen som går genom hålet kan jämföras med vävnaderna i buken som trycks ut genom ett bråck.

Eller:

Ett bråck är när en bit av din kropp som ska vara inne (som en del av tarmen eller tarm) faktiskt sticker ut genom en svag punkt i din bukvägg (oftast i linea alba, vävnaden som håller ihop sexpacket). Du kommer att se en bula eller en utbuktande navel. Det kan kännas ömt vid beröring, du kanske kan försiktigt trycka tillbaka det ibland och du kommer att bli mer medveten om det när du lyfter något tungt, hostar eller nyser.

navelbrack

Navelbråck förknippas mest med graviditet eller förlossning.

Men vad orsakar trycket? Detta är den viktigaste biten.

Det finns några faktorer som kan göra att trycket inne i buken blir högt: flerbörd (fler än ett barn i magen), täta graviditeter, även fetma kan vara en bidragande faktor, liksom all ansträngning såsom tunga lyft, eller kraftig hosta. Men att ha fler än ett par barn eller flytta runt tunga möbler orsakar inte bråck i sig. Din kropp är fullt kapabel till att göra dessa saker, om dina magmuskler fungerar rätt. Hur du bär upp din kropp varje dag och styrkan (eller brist på styrka) i dina core-muskler, de som stödjer hela buk och bäckenregionen… det är den delen som du kan påverka mest av allt för att minimera riskerna för och effekterna av bråck.

Man kan börja med att titta på navelns utseende: har naveln ändrat sitt utseende under graviditeten? Är den ut- och in nu? Känner du att det finns ett litet hål och ”något” sticker ut när du står, ligger på sida eller står på alla fyra? (det försvinner i liggande position då inget trycker mot bråcket). Ligger man på sida så borde bråket tryckas ut, så buktrycket ökar något om man jämför med liggandes på rygg. När du står så borde du känna av bråcket. Det kan även kännas lite ömt och obehagligt att röra vid kring naveln.

Hur åtgärdar man bråcket?

Troligen behöver du genomgå en operation (beror på hur stort navelbråcket är förstås) om bråcket orsakar smärta eller blir större. Och eftersom jag inte är någon läkare så är det enda jag kan göra att helt enkelt att förklara grunderna och ge dig några hjälpmedel på vägen.

Tips för att lindra eller förhindra bråck:
Det första du kan göra för att lindra trycket inuti buken är att stå rätt. Om du håller din kropp i en neutral position så ska du kunna dra en rak linje genom örat, axeln, höftleden och fotleden om du ser dig själv från sidan, så minimerar du trycket i mellangärdet. Du måste också tänka på hur du rör dig när du bär och lyfter något tungt, släpar möbler eller gör mer eller mindre akrobatiska trick med barnet på höften. Core-musklerna måste vara med och i kontroll hela tiden.

Det andra du behöver göra är stärka dina core-muskler inklusive bäckenbotten. Du behöver lära dig att göra rätt magövningar men också hur du använder dessa på ett effektivt och optimalt sätt under varje träningspass. Det tredje är att sluta göra vissa saker, till exempel övningar som skapar för mycket bukpress på magen och bäckenbotten som situps eller crunches. OCH – gå och kolla magen på vårdcentralen, hos din ordinarie husläkare.

Läs även: Frågor och svar kring magmuskeldelning

Magmuskeldelning v/s navelbråck – vad är vad:
• Linea alba är tunn vid magmuskeldelning/DR, vid navelbråck: hål/slitage
• DR kan vara känslig men det gör inte ont, vid navelbråck gör det
• DR kan vara längs ner hela linea alban, vid navelbråck inte alltid längs med hela linea alban
• DR är inte livsfarligt, men vid navelbråck kan de inre organen sticka ut
• DR kan rehabiliteras utan operation, navelbråck kräver oftast operation + core rehab

Foto iStockphoto Illustration MammaFitness

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar