/ Artiklar /

Minskad sexlust + starkt sötsug… Så vet du om du är övertränad

Du tränar mer och oftare än förut. Mer intensitet. Mer cardio. Mer knäböj och plankor. Mer av mindre mat på det. Mer av kostkrångel ovanpå. Träningsresor med galna klasscheman – så när du kommer hem så känner du dig snarare nedbruten än pigg och energisk och behöver en hel vecka ledigt för att komma tillbaka, om inte längre än så. Du blir allt oftare sjuk och känner dig helt slutkörd. Ska du fortsätta så här är risken stor att du blir övertränad som i sin tur leder till skador, mer sjukdomar och utbrändhet. Och utebliven träning.

Hur hänger allt detta ihop?

För att vi inte kan ta det lugnt, särskilt i början. Vi går all in från dag ett. Sänker matintaget och höjer träningsnivån. Från att aldrig springa till att sätta på ett par skor och springa 5 km. Från att inte ha tränat på några år går vi in och kör Tabata tills vi kräks. Och så här varje vecka. Och det funkar. Tills… det inte funkar längre.

Helt plötsligt är det fotleden som krånglar, knäet som strejkar, axeln som ”inte vill”. Det börjar kännas lite överallt. Träningsvärk tar dagar att gå över. Inget man kanske känner igen… Men vadå? No big deal, träningsvärk ska ju botas med träning! Veckan efter känner man sig nere utan förklaring och är trött, trött, trött. Skyller på dagisbaciller. Problemet är att det inte blir bättre. Du försöker gå tillbaka till din träning men blir återigen sjuk så fort du testat.

Det är inte vad du äter eller inte äter, det du tränar eller inte tränar. Problemet är din vila, eller snarare utebliven vila.

Träning är stress. Det är så kroppen uppfattar träning. Oavsett om du gillar att träna eller inte. Positiv stress är ändå stress, kroppen vet ingen skillnad. Om ditt liv i övrigt, du vet, resterande 23 timmar av dygnet innebär mycket jobb, hinna med det ena och det andra, inte tillräckligt med sömn på det PLUS din träning på det så är jag inte förvånad om det kör ihop sig en dag. Visst, träning kan vara avstressande men du behöver lära dig att ta tid off från all sorts stress.

Överträning handlar inte om dålig självdisciplin eller att du är svag på något sätt, men kroppen tål all denna stress bara till en viss punkt. Rätt mängd träning med rätt sorts intensitet och rätt tidpunkt och allt fungerar, du blir starkare och mer energisk men så fort det blir mer träning, mer intensitet, för ofta så går träningen nedför. Det är inte ens säkert att du vill träna och det är inte likt dig… att träna utan vila betyder att aldrig låta motorn vila, byta oljan, fylla på bensin.

Känns dessa symptom igen?

  • Det gör ont i lederna
  • Du har svårt att somna
  • Du har starkt sötsug
  • Blodsockret åker upp och ner
  • Humöret likaså
  • Svårt att gå ner i vikt
  • Du är trött
  • Har låg libido (sexlust/sexdrift)

När ska man ta dagar helt off?

Har du tränat ett tag så kan du din kropp bäst. Det är det som är så bra med träning, man lär känna sin egen kropp under resans gång. Man behöver inte gräva djupt för att tolka kroppens signaler, du vet när det är dags att backa. Okej – så vad är det som gör att du fortsätter och fortsätter? Kan det vara att du blir hög på mycket träning? Att du känner att du har åstadkommit något viktigt? Att du kontrollerar din situation? Det kanske ger dig trygghet och du kan inte tänka dig att träna mindre? No way!

Jag har coachat kvinnor i över 10 år. Jag har sett mycket och jag har hjälpt många att ta sig ur ekorrhjulet genom att …backa, ta en vecka off från allt då och då (det är en del av framgång!). Träna mindre och ät mer – och gissa vad! Resultaten kommer, ibland i snabbare takt än förr när man tränat mycket och ätit lite mat. Men det är framförallt för att det är hållbart i längden.

Jag brukar säga så här: träningen ska ge och inte ta. Du ska kunna ta ett pass och känna dig pigg och glad resten av dagen, inte vänta tills du kan krascha i soffan så fort du kommit hem. Vad är det här för liv? På vilket sätt är det uppbyggande och givande? Det ska inte göra ont när du rör dig, inte heller när du tränar. På vilket sätt för träningen dig framåt? Snarare tvärtom, du blir mer och mer begränsad av att vara trött och ständigt sur.

Hur ska du bygga dina pass?

All ensidig träning är utnötande och …ensidig. Det kommer alltid något du kommer behöva jobba med, dina svaga punkter. Så för att slippa det, fokusera på all around-träning. Styrka + intervaller + yoga är i min värld en perfekt trio. Okej, kanske något som känns kul, för själen. Styrka för muskler och stamina, intervaller för förbränning och hjärtat, yoga för rörlighet och avslappning. Få in alla dessa bitar och du är all around-tränad. Balanserad. Inget kommer att saknas.

Är du övertränad nu så kan du göra följande:

  • Vanliga hederliga promenader (obs! inte som i ”powerwalk”) i avslappnande tempo. Perfekt återhämtning! Det pratar jag om i min bok ”Styrka för kvinnor”
  • Yoga!
  • Få massage
  • Träna avslappning, det kan vara så enkelt som att lägga sig ner på vardagsrumsgolvet och sluta ögonen och ligga så här i 20 minuter.

Ta hand om dig, du har bara en kropp.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 10 september 2021

Relaterade artiklar