/ Artiklar /

Mindsetövningar för soffpotatisen – vi blir det vi tänker

Mindset handlar om inställning och attityd, att vi blir det vi tänker. Så vad gör man egentligen när titeln som veckans soffpotatis erövras utan konkurrens gång efter annan? När ingenting tycks kunna locka till någon som helst typ av rörelse eller fysisk aktivitet. Du är ständigt trött, hittar ursäkter till att slippa undan och offerkoftan är virad minst två varv runt kroppen. Det ÄR verkligen synd om dig som inte har tid, ork eller möjlighet att göra ett endaste dugg åt din miserabla situation.

Jag tror vi alla kan känna igen oss i ovanstående i perioder men ibland fastnar man där och det blir en ond cirkel som behöver brytas. Ditt första uppvaknande lyder som följer:

✅ Ansvaret är DITT och bara DITT. Ingen annan kommer att dra upp dig ur soffan eller har heller knuffat ner dig där från början så i slutändan är det bara DU som kan förändra situationen. Börja varje dag med att upprepa för dig själv att det är du som äger ditt liv. Så likväl som du bär ansvar för alla dina handlingar och val har du också alla möjligheter i världen att förändra det du inte trivs med eller ogillar med din livssituation. Låt det bli ett mantra – Jag äger mitt liv och har makten att förändra det i vilken riktning jag vill – för att sen börja ta tag i HUR du ska göra för att komma dit du vill.

För det är självklart inte enkelt när handling blir till en vana som blir till en rutin. Människan är ett vanedjur och vips har vi fastnat i ett mönster som vi inte ens minns hur det började. Men det finns bot så hör upp:

✅ Likväl som vi sätter en vana kan vi också bryta den genom att byta ut den mot en annan. Att bara sluta med något rakt av är svårt så börja med att byta ut ditt destruktiva mönster mot ett mer hälsosamt alternativ. Vad skulle kunna få dig bort från att ligga på sofflocket, äta nattmackor och sträcktitta på serier? Tänk inte krav och måsten, att du nödvändigtvis ska till gymmet eller ut och springa en mil. Börja i rätt ände, kanske en skön kvällspromenad med en god vän, snacka av dig om dagens bravader hemma med barnen eller på jobbet. Fram med papper och penna och skriv ner allt som skulle kunna vara bättre för din kropp och hälsa än att stanna i soffan. Som på något sätt innebär att du blir mer aktiv. Fundera också över vad konsekvensen blir av att du ligger på soffan, skriv ner det och gör sen samma sak med den vana du tänker dig byta mot och jämför. Exempel:

”Ligga på soffan ger konsekvensen dålig kondis, skuldkänslor, ökar suget efter att småäta” 

”Promenera med en god vän ger konsekvensen – bättre kondis, ökar min sömnkvalité eftersom jag får frisk luft, förbättrar mina sociala relationer, leder till att jag på sikt blir peppad att börja träna”

Var observant på din attityd till dig själv. När vi har lagt oss till med ovanor eller skapat mönster som blir destruktiva är det lätt att bli självkritisk och slå på sig själv fast man redan ligger (ja, även bokstavligen i det här fallet). Som KBT-coach förespråkar jag det motsatta:

✅ Ha medkänsla med dig själv men inte som i att tycka synd om. Släng av dig offerkoftan och krama om dig själv. Tala om att du är värdefull, värd att älska, absolut inte dålig för att du fastnat i destruktiva mönster utan tro på att DU kan förändra situationen. Även här vill jag att du skriver ner dina tankar i form av 5 saker som är bra med dig. Inte bara att du är ”hjälpsam och bra med barnen” utan egenskaper, kvalitéer och personlighetsdrag som du gillar hos dig själv. Att du är intelligent, rolig, kreativ eller en baddare på att hitta lösningar.

När sen tankarna på att du inte duger till något, är misslyckad och lika gärna kan ligga kvar och tröstäta chips kommer smygande byter du ut dem mot allt det som du tycker är positivt med dig själv och att du är VÄRD att må bra. (Ett tips här är att ha ett gummiband runt armen för att ”snärta till” när du kommer på dig själv med att ”slå ner på dig”. Räkna hur många gånger på en dag det sker. Du kanske blir förskräckt över hur ofta du matar hjärna med negativa tankar om dig själv).

Hjärnan är en muskel som vi övar upp genom repetition så ju mer du göder den med bra saker desto mer kommer den tänka i positiva banor av sig själv. Positiv psykologi är i något jag förespråkar överhuvudtaget eftersom det handlar om att skifta fokus från problemen till det som faktiskt gör att vi mår bra.

✅ Fokus på vad du vill och inte tvärtom. Så sluta haka upp dig på alla hinder i livet som gör att du stannar i ditt inaktiva läge och tänk på allt du kan göra precis NU. Inte en annan dag utan precis just NU. Det kan ju vara att dansa på stället framför TV:n eller hoppa upp och göra knäböj i varje reklampaus. Radera ordet ”inte” ur ditt vokabulär och vänd på formuleringar:

”Jag kan inte springa för att jag har ont i knät” till ”jag promenerar för att skona min kropp”

”Jag vågar inte gå till gymmet” till ”att träna hemma är ett bra alternativ till att få träningen gjord”

Med vetskapen om att du blir det du tänker kan du faktiskt bli precis vad du vill. Så vad väljer du? Att fortsätta att vara en soffpotatis eller att hoppa upp och ta världen med storm. Den väntar på dig.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar