/ Artiklar /

Mindless eating – så slutar du

Mindless eating är när du äter fast du egentligen är mätt och belåten. Mindless eating kan sabotera alla dina framsteg och ambitioner och det har ingenting att göra med din självdisciplin eller vilja.

Med dessa tips kan du förändra beteendet, för det är precis vad det är: ett beteende som du bankat in och vant dig vid under flera års tid.

  • Undvik att äta framför datorn/TV. Kvällen kommer och du ramlar ihop i soffan… Självömkan-festen kan börja! Dagen har varit jobbig och ”du är värd” både det ena och det andra. Och helst framför TV:n. När vi distraherar oss så ”glömmer” vi hur mycket vi äter.
  • Hitta dina triggers. Vad sätter igång beteendet? Stress? Har du tråkigt? För lite sömn? En omgivning full med frestelser? För många fester och grillkvällar med allt vad det innebär? Det är livsviktigt att du kan dina triggers, på så sätt kan du undvika situationer som sätter igång begäret efter mer och mer mat. Ju bättre du lär känna dig själv desto mer kan du styra upp dina vanor åt rätt håll.
  • Undvik att äta direkt från paketet. Vi vet alla att en påse godis eller chips åker ner hur lätt som helst. Särskilt om vi kombinerar det med punkt nr 1. Ta det du ska i en skål så undviker du att överäta.
  • Använd mindre tallrikar. När du äter från mindre tallrikar så äter du mindre mat per automatik. Mindre mat hindrar dig från att överäta. Men fyll tallriken med mat som fyller magen ordentligt och ger dig en känsla av belåtenhet: protein, grönsaker, lagom med fett och sist kolhydrater. Denna näringstäta mat ger även färre kalorier samtidigt som du blir väldigt mätt.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar