/ Artiklar /

Lär dig att säga ”nej tack” till frestelser, på 5 olika sätt

Du har precis börjat din nya, hälsosamma livsstil. Och så kommer någon och trycker upp en nybakad kanelbulle i ansiktet på dig. Känner du igen situationen? Du vill varken vara oartig och uppfattas som en trist ”bantande tråkmåns” som ”aldrig unnar sig något”, men du vill heller inte paja en hel veckas konsekvent nyttiga kost bara för att artighetskäka någons hembakade bullar. Och dessutom sparar du dig hellre till ditt planerade fredagsmys med familjen då du har kalkylerat med lite extra kalorier. Så vad gör du?

Om du har bestämt dig för en nyttig kost som bas i ditt liv innebär inte det att du aldrig någonsin kan äta kanelbullar (eller chips eller annat gott) igen. Men det innebär att du behöver säga nej till dessa saker emellanåt. Det betyder att du behöver säga nej till mat du inte vill ge kroppen då och då. Det betyder att du behöver säga nej till mat som du kanske innerst inne vill säga ja till. Oavsett vilket innebär denna kostomställning att du måste träna dig på att säga ”nej tack” till frestelser. Det innebär i praktiken att du uppmuntrar dig själv att stå upp för ditt medvetna ätande.

Men får många personen är ordet ”nej” väldigt svårt. Både för den som säger det och den som får höra det. Du ska därför få lite smarta hjälpmedel här:

OLIKA SÄTT DU KAN SÄGA NEJ PÅ

Rakt upp och ned
• ”Nej tack”
• ”Tack, men inte idag”
Tips! Trassla inte in dig i förklaringar före och efter dessa nej, utan håll det kort och koncist. Öva på konstpauser och tystnad. Du behöver inte krångla till det eller trassla in dig i haranger om du inte vill. Ett nej är ett nej.

Bekräfta den andra
• ”Vad snällt att du frågar, men jag har slutat att äta chokladbollar”
• ”Vad duktig du är på att baka! Jag önskar verkligen att jag kunde smaka av dina kolakakor, men jag har bestämt mig för en sundare kosthållning.”
Tips! Lägg inte till extra kommentarer av nedsättande ton mot dig själv eller det som bjuds, som ”Jag har gått upp så mycket i vikt”, eller ”Jag äter inte sån där skräpmat längre”, utan fokusera bara på nejet ifråga.

Föreslå ett alternativ
• ”Nej tack, jag vill inte ha en bulle, men jag tar gärna en kopp kaffe”
• ”Nej, jag vill inte fika just nu, men tar gärna en promenad med dig om du vill prata.”
Tips! Ta inte fram ett medhavt, nyttigare alternativ mitt framför näsan på någon som bjuder på något hemlagat/hembakat/en kaka de har köpt och vill erbjuda dig. Det kan uppfattas som oförskämt, även om din intention inte är att såra någon.

Var bestämd
• ”Nej tack, du behöver inte fresta mig, för jag har svårt att motstå, så tack – men nej tack.”
• ”Nej tack, jag ska inte äta någon cupcake.”
Tips! Byt samtalsämne direkt efter om det uppstår obekväm tystnad. Inget måste – och det ligger inte på ditt ansvar att upprätthålla någon särskild ”trevlig stämning”, men ibland kan det vara skönt med lite spårbyte och flytta fokus från mat till annat.

Ödmjukt men bestämt
• ”Jag skulle vilja be dig att hjälpa mig att leva sundare, så snälla erbjud mig inga sötsaker eller annat som frestar mig, för jag har svårt att stå emot när du frågar.”
• ”Jag uppskattar dig verkligen som vän, men det är viktigt för mig att inte artighetsäta för din skull när jag inte är hungrig. Men ät du så dricker jag en kaffe eller tar ett glas vatten istället.”
Tips! Det är viktigt att du inte riktar din frustration mot personen ifråga utan bekräftar vännen eller kollegan och ger honom/henne uppskattning, men att du inte längre uppskattar det som bjuds och att det inte är något personen ifråga får ta personligt.

”För att kunna säga ja till det du vill ha i ditt liv måste du också kunna säga nej till det du inte vill ha. När du blir bättre på att säga nej kommer du att märka att de gånger du säger ja kommer att kännas sannare och ärligare för dig. Ja blir då ett aktiv och medvetet val snarare än ett ogenomtänkt och automatiskt svar som grundat sig i att du inte velat säga nej.” /Elin Borg, författare till ”Mindful Eating”.

Källa: ”Mindful Eating”, Elin Borg (Pocketförlaget)

Läs även: Bli av med ditt sockerberoende på 21 dagar

Foto iStockphoto

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar