/ Artiklar /

Kostschema vs. kostvägledning

Just nu - Prova oss gratis i två veckor!

Vad är ett kostschema?

Ett kostschema kan se olika ut men talar ofta om vad, hur mycket och hur ofta du ska äta. Ett kostschema bör vara individuellt anpassat för att uppnå ett specifikt resultat (exempelvis viktnedgång, viktuppgång, välmående eller ökad muskelmassa) men kan vara olika detaljerat. Ofta följs ett kostschema under en begränsad tid.

Vad är kostvägledning?

Kostvägledning innebär, åtminstone för mig, att man coachar en person att etablera hälsosamma matvanor utifrån individens förutsättningar. Detta genom att bland annat lära personen om energibehov, makro- och mikronutrienter samt hur sina matval påverkar ens hälsa och resultat.

För- och nackdelar med kostschema

För att snabbt etablera nya matvanor utan en lång startsträcka kan det inledningsvis vara fördelaktigt att utgå ifrån ett kostschema. Om du haft ohälsosamma matvanor under en längre tid och inte lyssnat på kroppens signaler om hunger och mättnad kan det vara betryggande att följa ett kostschema som är uträknat efter dina behov. Om du samtidigt har stöd av en erfaren kostrådgivare som har förståelse för när kostschemat behöver justeras kan ett kostschema fylla en viktig funktion. En annan positiv aspekt med kostschema är att det är konkret och talar om för dig exakt hur du ska äta för att uppnå dina mål. Du behöver inte tänka så mycket själv utan det är ”bara att göra”.

Även om ett kostschema absolut har flera fördelar har det även en rad nackdelar. Vad händer exempelvis när du tröttnar på kostschemat? För det är bara en tidsfråga. Vad händer om du av olika anledningar inte kan följa kostschemat, exempelvis om du åker på semester? Om du inte lär dig vad, hur mycket och varför du behöver äta står du handfallen när du hamnar i en situation där du kan inte kan äta enligt schemat. Även om ett kostschema ger trygghet kan det också skapa osäkerhet när det inte kan följas.

En annan nackdel är att ett kostschema är begränsande och min erfarenhet är att man endast klarar av att hålla sig till en strikt plan under en kortare period. Vad händer sen? Jo, allt som oftast faller man tillbaka i gamla matvanor och man får börja om.

Ytterligare en nackdel med kostschema är att du inte lär sig lyssna till kroppens signaler. Det kan vara svårt att lära sig att avgöra ifall man är hungrig, törstig eller uttråkad då det är många faktorer som styr vår aptit och mättnad så som trötthet och stress. Det är också vanligt att man låter sina känslor styra ens matval vilket inte är optimalt. Även om det kan vara svårt att lära sig lyssna på kroppens signaler är det värt att öva på detta då jag anser att det är en viktigt i det långa loppet, eftersom ingen vill behöva väga och registrera sin kost för resten av livet.

För- och nackdelar med kostvägledning

Att få en förståelse för varför du behöver äta på ett visst sätt för att uppnå dina mål, oavsett vad dessa mål är, främjar autonomi och medför att du kan göra medvetna matval utifrån dina egna förutsättningar och preferenser. Att ha koll på ditt energibehov, hur fördelningen mellan protein, kolhydrat och fett påverkar dina resultat och välmående och förstå vilka livsmedel som är näringsrika respektive näringsfattiga är viktigt för att klara dig på egen hand. Att lära en person hjälpa sig själv är mer effektivt än att ge strikta direktiv om hur en person ska göra.

Den främsta nackdelen med kostvägledning är att det kräver mer tid och engagemang utav dig som vägleds. Ett större ansvar läggs på dig att läsa på, planera och ta egna beslut. Dock vill jag gärna tro att den tid som investeras för att etablera hälsosamma och hållbara matvanor med hjälp av kostvägledning lönar sig i längden eftersom du då inte behöver jaga ett nytt upplägg, diet eller kostschema utan tryggt kan tuffa på.

Den gyllene medelvägen

Min erfarenhet är att kombinationen av kostschema och kostvägledning är det som är mest effektivt för att skapa hälsosamma och inte minst hållbara matvanor. Inledningsvis kan det, som jag nämnde tidigare, vara fördelaktigt att utgå ifrån ett kostschema för att slippa tänka så mycket själv och på så sätt snabbt kunna etablera nya matvanor. Jag tror dock inte att hållbara och hälsosamma matvanor etableras med endast kostschema eftersom man förr eller senare kommer tröttna på det. Att gång på gång ge sig på ett nytt kostschema är inte heller hållbart eftersom det inte stimulerar eget tänkande och ger ingen direkt förståelse kring varför man ska äta på det sätt som kostschemat visar. Ingen vill behöva väga och registrera sin mat och vara bunden till ett kostschema för all framtid utan målet är alltid att man ska lära sig och förstå vad just sin egen kropp behöver och lyssna till dess signaler.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 25 augusti 2021

Relaterade artiklar