/ Artiklar /

Korsett efter förlossningen: ja eller nej?

Just nu - Prova oss gratis i två veckor!

Det finns helt klart förvirring kring att bära korsett efter förlossningen: om när man ska använda det, om man ska använda det och när är det värdelöst?

Vad händer med kroppen under graviditeten? Alla muskler och ligament påverkas av relaxin, ett graviditetshormon som gör kroppen mindre stabil. Hormonet gör bland annat att din livmoder kan växa och ge plats åt barnet. Hormonet försvinner inte ur kroppen så fort man fött utan stannar i kroppen under amningstiden och det kan dröja ytterligare tre månader innan hormonet minskar till sin vanliga nivå.

Effekten av hormonpåverkan är att du känner dig instabil i bäckenet, ryggen och andra delar som knäna, axlar, fötter. Det är inte bara det, även magmusklerna och bäckenbotten blir slappare och på det sättet blir det hela ännu mer komplicerat. Som resultat kan du uppleva att du får ont/känner dig trött i ryggen, ont i blygdbenet, höfterna. Kanske har du gjort kejsarsnitt, fått bred magmuskeldelning eller spruckit under förlossningen. I det fallet kan korsetten hjälpa dig att hålla ihop bäckenet och magen.

Korset 2

När blir korsetten kontraproduktiv?

Du använder korsetten fast du födde för flera år sedan. Du behöver snarare träna upp de djupa magmusklerna än ta hjälp av korsetten.

När det är det enda du gör som rehab efter graviditeten är att bära korsetten.

När din korsett stängs uppifrån och ner och på det sättet skapar mycket tryck mot bäckenbotten istället för tvärtom, nerifrån och upp och tar bort trycket från underlivet.

Du använder dig av korsetten fast du aldrig fött.

Rent praktiskt ska du ta korsetten med dig till BB, så gjorde jag själv när det var dags att föda mina twins. Så fort de var ute så var det på med korsetten.

Jag hade två stycken så jag kunde tvätta den ena och ha den andra på.

Under första tiden hade jag korsetten på dygnet runt, vi pratar kanske om två veckor. Sen började jag med magträning och då tog jag av korsetten när jag gjorde övningarna för att låta magen jobba på egen hand. Jag slutade med korsetten efter 6-8 veckor, det är ungefär då delningen stängs av sig själv på ett naturligt sätt men man måste jobba vidare med det då delningen kvarstås hos dem flesta. Korsetten kommer inte hjälpa särskilt mycket om du har som avsikt att stänga delningen. Som du ser så behöver du den i början men ta av den efter två månader för då har den tappat sitt syfte.

OM du har en mycket bred delning (vi pratar 4-5 cm) med andra symptom som framfall, urinläckage, ont i ryggen så kan du fortsätta ha den på bara för stödets skull men du måste kombinera det med magträning och låta magen göra sitt jobb även i vardagen så ta av den då och då under dagen.

När du har korsetten på, tänk på följande:

Du ska kunna röra dig fritt och inte känna dig begränsad i vardagen. Du ska kunna gå ner på golvet för att plocka upp något, du ska kunna sitta osv. Du ska även kunna andas normalt samt kunna ta djupa andetag.

Foto iStockphoto

Uppdaterad 6 september 2021

Relaterade artiklar