/ Artiklar /

Knäckebröd – vad du ska tänka på

Just nu - Prova oss gratis i två veckor!

Efter min artikel om bröd fick vi lite frågor hur man ska tänka kring knäckebröd. Egentligen är det samma guidelinjer som gäller där, de tar jag upp längre ner.

Det som är bra med ett nyttigt, hårt bröd är att de innehåller 100% fullkorn, och just fullkorn är vad vi behöver mer av. Fullkorn och råg gör nytta i vår tarm, de kan hjälpa till att motverka diabetes typ 2, fetma och hjärt-och kärlsjukdomar. Fullkornets hälsofrämjande effekter har länge varit känt, men nyligen tittade en avhandling närmare på även råg och rågmjöl och fann att just rågen i hela rågkärnor framförallt, men också i rågmjöl, gav en rad hälsofördelar. Till skillnad från de vita kolhydraterna som snabbt höjer våra glukosvärden i kroppen och gör så att blodsockret åker berg-och dalbana, vilket vi gärna ska förebygga för god hälsa, så tar sig fibrerna från råg och fullkorn hela vägen till tjocktarmen där de fermenterar och bidrar till en prebiotisk effekt i tarmen som i sin tur bidrar till en hälsosam tarmflora. Denna effekt gynnas man av upp till 14 timmar efter konsumtion.

Men, nu ska vi titta på knäckebröd, som de flesta av oss förknippar med fibrer och fullkorn. I vanlig ordning så är inte allt som heter knäckebröd nyttigt och jag tänkte titta på några av de vanligaste sorterna. Som jag skrev i den förra brödartikeln bör man så mycket man kan utgå får Livsmedelverkets Nyckelhålsmärkning när man letar bröd. Har brödet ett nyckelhål är det ofta ett bra val.

Vad ska vi titta efter när vi köper knäckebröd?

Jo fibrer, salt och socker! Just i ett knäckebröd vill vi gärna ha så mycket fibrer som möjligt, titta efter något på 20g/100g eller mer. Den rekommenderade mängden fibrer att äta per dag är 25-35g vilket väldigt få kommer upp i. Salt ska gärna ligga så lågt som möjligt, allt över 1,2g/100g är mycket, personligen ser jag gärna en ännu lägre gräns. Socker, så lågt som möjligt men inte över 5g/100g.

För att få nyckelhålsmärkningen på hårt bröd ska det innehålla minst 40g/100g fullkorn, men många knäckebröd innehåller hela 100%. Fullt med de hälsofrämjande kornen med andra ord.

Våra vanligaste märken och sorter

✅ Alla Wasas produkter har Nyckelhålsmärkningen på sig och man kan därför lätt hitta rätt bland deras produkter. De flesta är bra och innehåller mycket fibrer, såsom: Wasa Sport, Wasa Husman, Wasa surdeg råg och Falu Råg-Rut. I Wasas sortiment som inte håller måttet för Nyckelhål och fibermängd hamnar Kanelknäck, med hela 15g/100g sockerarter och lågt i fibrer. Sesam med havssalt, Franska örter och Wasa Frukost också.

✅ Finn Crisp har många olika smaker och innehåll nu. Några av dessa hamnar för högt i salt, över 1,2g för att få Nyckelhålsmärkningen. Men deras Rutig råg, Aktiv och Knäcke b.la är okej. Finn Crisp Original har för mycket salt.

✅ Leksand Knäcke har inget nyckelhål, men av det sortiment jag har tittat på är alla höga i fibrer och inom gränsen för salt.

Sammanfattning

Knäckebröd med mycket fullkorn är ett utmärkt sätt att höja intaget av fibrer i kosten. Men titta på förpackningen och anta inte att allt som är hårt bröd är bra, men mycket av det är det!

Källor Livsmedelsverket, Sandberg, J. (2017). Whole grain cereal products and baseline gut microbiota composition in metabolic and appetite regulation in healthy humans – Emphasizing rye and barley Lund: Department of Food Technology, Lund University

Foto iStockphoto

Uppdaterad 30 augusti 2021

Relaterade artiklar